|
Upgrade 2/2024 programu Win Ekonom verze 6.24.2Obecné·
Menu Servis > Servis – vzdálená plocha, volba spustí externí
program pro připojení vzdálené
plochy pro případný servis
program. ·
Menu Pomůcky > Reset umístění okna,
umístí aktivní okno do levého horního
rohu (resetuje původní umístění okna). Lze například využít pokud
se Vám okno někde “zatoulá”, např. při použití dvou monitorů a následném
odstranění druhého monitoru. ·
V menu
Servis byla doplněna nová volba „Časové zablokování softwaru“. Pro automatický servis
nebo zálohování dat např. v nočních hodinách tato volba zajistí
znepřístupnění programu v zadaném
rozpětí časů (položky „Začátek
a konec zablokování“). Volba se dá zkombinovat s možností „Automatického
vypnutí programu v zadaný čas“, kterou naleznete v menu Pomůcky
> Konfigurace systému na záložce „Systém, spuštění programu“. Důležité změny·
Mzdy
> nová volba Měsíční výkaz příjmů
DPP – OSSZ – pomocí této volby se budou vykazovat
všichni zaměstnanci, kteří mají uzavřenou
dohodu o provedení práce (dále DPP) platnou v daném měsíci. Budou se vykazovat zaměstnanci na DPP s příjmy i takoví, kteří jsou ve
stavu, ale v daném měsíci žádný
příjem neměli. Výkaz DPP se
vyplňuje za každého zaměstnance zvlášť,
ale XML soubor pro ePodání se podá jako jedna
dávku. ·
Faktury
vydané > Editační okno > nový
příznak „Tuzemská fa v cizí měně“.
Po zakliknutí příznaku zadáváte tuzemskou
fakturu v cizí měně (nejčastěji v EURech) pro tuzemského
odběratele. Jde o tuzemskou fakturu, proto je dopočítáno DPH.
Fakturu lze následně vytisknout jak
v Kč tak v cizí
měně. ·
Tisk
QR kódu – nový systém generování
a tisku v agendách Faktury vydané,
Prodej fakturou, Zálohové faktury, Montáž – tisk faktury a zálohové
faktury. V Pomůcky > Úprava
tiskových sestav – Faktura a Faktura s detailními řádky > tlačítko
„Úprava formuláře“ otevřete pomocí dvojkliku obdélník s křížem
označující QR kód. V okně
„Obrázek pro sestavu“ zaklikněte volbu „Pole“
a do zpřístupněného políčka zapište XFAKTQR.QR
a pak klikněte na tlačítko OK.
Sestavu uzavřete zavíracím křížkem nebo klávesovou zkratkou CTRL a F4 a
potvrďte uložení sestavy. Nebo v menu
Pomůcky > Konfigurace tisku QR kódu
klikněte na tlačítko „Doplnění QR
kódu do tiskových sestav faktur“. Účetnictví·
Bankovní
výpisy > Nový/Editace > ke každému výpisu lze pomocí nového tlačítka
“Dokument” (naleznete ho v editačním okně vedle položky Poznámka) přiřadit
cestu k jakémukoliv souboru, např. k výpisu v pdf nebo naskenovaný obrázek (např. bmp, gif, jpg
atd.). V okně “Banka – dokument” lze pomocí tlačítka “…” vybrat soubor na
disku. Dokumenty v grafickém formátu se ihned
zobrazí po zadání cesty k dokumentu. Dokument v dalších formátech
(např. pdf) se zobrazí po kliknutí na
plochu dokumentu na záložce “Dokument”. ·
Bankovní
výpisy > Nový/Editace > při zadání řádku který se paruje s pohledávkou resp. závazkem jsou načteny údaje z pohledávky
resp. závazku (účet, variabilní symbol, firma atd.).
U účtu je
kontrolováno v účtovém rozvrhu, zda je účet označen jako pohledávka
resp. závazek, což má vliv na propárování
ze saldem. V případě špatného nastavení je uživatel upozorněn
hláškou. ·
Faktury vydané > při použití tlačítka “Kopie” jsou aktualizovány datum
zdanitelného plnění, datum odeslání a datum splatnosti dle aktuálního
data. ·
Faktury
vydané > Tisk > zaklikávací políčko “Export faktury
do formátu ISDOC“.
Po zakliknutí a kliknutí na tlačítko „Tisk“
budete vyzváni k výběru složky
kam se umístí vytvořený soubor s fakturou ve formátu ISDOC. Soubor bude mít název
“Faktura_” s číslem faktury a koncovkou isdoc. Pří zadání rozpětí více faktur se pro každou fakturu vytvoří jeden
soubor ISDOC s názvem “Faktura_”
s číslem faktury a koncovkou isdoc. Do tohoto formatu
byla doplněna možnost exportu
zahraničních faktur v další měně (např. EUR, USD). ·
Faktury
vydané > Editační okno > nový příznak
„Tuzemská fa v cizí měně“. Po zakliknutí příznaku zadáváte tuzemskou
fakturu v cizí měně (nejčastěji v EURech) pro tuzemského
odběratele. Jde o tuzemskou fakturu,
proto je dopočítáno DPH. Fakturu
lze následně vytisknout jak v Kč
tak v cizí měně (např. v EURech). ·
Upomínky
a penále > při
vystavení upomínky byl seznam pohledávek
před vystavením upomínky doplněn o vyhledávací
a filtrovací tlačítka (tlačítka Hledat
a Výběr). Dále byla do seznamu doplněna tlačítka Označit a Odznačit vše pro urychlené označení, resp. odznačení pohledávek pro vystavení upomínek.
Dále byla rozšířena možnost vystavit
až 6 upomínek z jedné pohledávky ze stávajících 4 upomínek. ·
Kniha
závazků > Editace > byl doplněn nový příznak “Datum zdanit.plnění je použito pro hl.knihu”. Pro zaúčtování do Hlavní knihy a DPH se standardně používá „Datum uskutečnění zdaň.plnění“, pokud je rozdílné období (např. rok) pro zaúčtování do Hlavní knihy
a DPH lze zakliknout tento příznak a pro zaúčtování
do Hlavní knihy se použije „Datum
zdanitelného plnění“ (toto datum se standardně používá pro zaúčtování
do Kontrolního hlášení). Příznak byl zapracován i do Obnovy hlavní knihy ze vstupních dokladů (závazků). ·
Kniza závazků – pokud provádíte při nákupu
krácení DPH, lze při rozúčtování
závazku provést označení tlačítkem “Krácení
u nákupu” i u řádků 10 a 11 určených pro Režim
přenesené daňové povinnosti. Řádky se pak správně zařadí i v Knize
DPH do kolonek Krácený odpočet. ·
Kniha
DPH > záložka Tisk DPH > tisk DPH a Kontrolní hlášení
– tlačítko EPO –
spustí se odkaz pro natažení
XML souboru na novém portálu FÚ
Moje daně. Zde klikněte na „Procházet“
u volby Můj počítač a vyberte z disku
vygenerovaný soubor XML. Daňová evidence·
Bankovní
výpisy > Nový/Editace > ke každému výpisu lze pomocí nového tlačítka
“Dokument” (naleznete ho v editačním okně vedle položky Poznámka) přiřadit
cestu k jakémukoliv souboru, např. k výpisu v pdf nebo naskenovaný obrázek (např. bmp, gif, jpg
atd.). V okně “Banka – dokument” lze pomocí tlačítka “…” vybrat soubor na
disku. Dokumenty v grafickém formátu se ihned
zobrazí po zadání cesty k dokumentu. Dokument v dalších formátech
(např. pdf) se zobrazí po kliknutí na
plochu dokumentu na záložce “Dokument”. ·
Bankovní
výpisy > Nový/Editace > při zadání řádku který se paruje s pohledávkou resp. závazkem jsou načteny údaje z pohledávky
resp. závazku (kód, variabilní symbol, firma atd.). ·
Upomínky
a penále > při
vystavení upomínky byl seznam pohledávek
před vystavením upomínky doplněn o vyhledávací
a filtrovací tlačítka (tlačítka Hledat
a Výběr). Dále byla do seznamu doplněna tlačítka Označit a Odznačit vše pro urychlené označení, resp. odznačení pohledávek pro vystavení upomínek.
Dále byla rozšířena možnost vystavit
až 6 upomínek z jedné pohledávky ze stávajících 4 upomínek. ·
Kniza závazků – pokud provádíte při nákupu
krácení DPH, lze při rozúčtování
závazku provést označení tlačítkem “Krácení
u nákupu” i u řádků 10 a 11 určených pro Režim
přenesené daňové povinnosti. Řádky se pak správně zařadí i v Knize
DPH do kolonek Krácený odpočet. ·
Kniza závazků – pokud provádíte při nákupu
krácení DPH, lze při rozúčtování
závazku provést označení tlačítkem “Krácení
u nákupu” i u řádků 10 a 11 určených pro Režim
přenesené daňové povinnosti. Řádky se pak správně zařadí i v Knize
DPH do kolonek Krácený odpočet. ·
Faktury vydané – při zaúčtování doplatkové
faktury s celkovou částkou 0
a vyčísleným DPH, lze při
potvrzení dotazu “Provést zaúčtování rozdílu DPH do Interních dokladů“
provést automatické zaúčtování částky
DPH do Interních dokladů a Peněžního deníku. Tímto se sníží výnos v peněžním deníku o částku DPH z celkové
sumy doplatkové faktury. ·
Faktury
vydané > Tisk > zaklikávací políčko “Export faktury
do formátu ISDOC“.
Po zakliknutí a kliknutí na tlačítko „Tisk“
budete vyzváni k výběru složky
kam se umístí vytvořený soubor s fakturou ve formátu ISDOC. Soubor bude mít název
“Faktura_” s číslem faktury a koncovkou isdoc. Pří zadání rozpětí více faktur se pro každou fakturu vytvoří jeden
soubor ISDOC s názvem “Faktura_”
s číslem faktury a koncovkou isdoc. Do tohoto formatu
byla doplněna možnost exportu
zahraničních faktur v další měně (např. EUR, USD).
Mzdy·
Od
letošního roku mají lidé pracující
na dohodu nárok na placenou
dovolenou. Podmínky jsou přitom
stejné jako u zaměstnání na hlavní
pracovní poměr. Pro tento účel lze v Číselníku
kódu mezd vložit kód 29 –
tlačítko „Vložit kód 29“ pro Čerpaná
dovolená DDP. U této dovolené se podobně jako u DDP
do 10 000 Kč neodvádí sociální ani zdravotní pojištění. Dále
se při použití tohoto kódu zaznamenává na kartu
zaměstnance čerpaná dovolená. Kód se zadává klasicky v soupiskách mezd. ·
Při
použití tlačítka „Vložit kód
29“ se software také zeptá zda změnit
parametry kódu 4 – Dohoda o provedení práce. Změní se parametry pro výpočet
průměru kam se započítávají i
dohody. ·
Nová
volba a formulář
Měsíční výkaz příjmů DPP – OSSZ,
při přidání nového záznamu a výběru
osobního čísla se doplní údaje
zaměstnance a po zadání resp. potvrzení období
i příjmy z DPP. Dále je potřeba doplnit
nebo vybrat kód zdravotní pojišťovny, typ akce, kód DPP. ·
Měsíční
výkaz příjmů DPP – OSSZ > Tisk > zde lze pomocí tlačítka XML vytvořit soubor pro
ePortal ČSSZ. Soubor se vytvoří se
všemi zapsanýmí zaměstnanci v daném měsíci. Pomocí tlačítka ePortál
lze otevřít webové stránky ePortálu,
kde lze soubor naimportovat a případně
zkontrolovat a upravit. ·
Přehled
o výši pojistného, Příloha k žádosti o nemocenské, Přihlášky a
odhlášky, Evidenční listy důchodového pojištění – do XML souborů byl doplněn k položce IČO prefix 0 (tento prefix se zadává v Konfiguraci systému u položky IČO,
v případě že Vaše IČO začíná
znakem 0 – „nula“). ·
Měsíční mzdy > Vypočítat mzdy - u výpočtu hrubé
mzdy bylo změněno zaokrouhlení na
celé Kč nahoru. ·
Pomůcky
> Přístupová práva > v
jednotlivých agendách ve Mzdách
byly upraveny přístupy podle
nastavení přístupu v položce Mzdy.
V agendě Zaměstnanci, Přehled o výši
pojistného, Příloha k žádosti o nemocenskou, Přihlášky a odhlášky,
Potvrzení o zdanitelných příjmech, Roční zúčtování daně a Evidenční
list důchodového pojištění byl nastaven přístup podle Plný
přístup, Přidávat záznamy nebo
Prohlížet záznamy. Sklady·
Konfigurace
skladů > záložka Ceny > zde
jsou v části „V příjmu a ve stavu skladu automaticky přepočítávat“ další
možnosti tvorby cen : ·
„Prodejní
cenu na základě pokladní“ – po
zadání pokladní ceny se přepočte
zpětně cena prodejní (odečtení
DPH). ·
„Pokladní
cenu na základě prodejní a DPH“ – po
zadání prodejní ceny se přepočte
pokladní cena (prodejní cena se navýší
o DPH). ·
„Pokladní
cena na základě prodejní, rabatu2 a DPH“ – nová možnost,
viz. popsáno výše. ·
„Rabat
na základě prodejní a nákupní ceny“
– po zadání prodejní ceny se zpětně
přepočte položka „Rabat (navýšení)
pro výpočet prodejní ceny na základě
nákupní ceny“. · Příjem na sklad > editace > detailní řádek > při tvorbě ceny v okně „Prodejní cena“ je nová položka „Rabat pro výpočet pokladní ceny“, která je zpřístupněna v případě viz. výše Konfigurace systému. Doplněna je automaticky ze stavu skladu z položky Rabat 2. Tento rabat navýší prodejní cenu a po připočtení DPH se přepočte cena pokladní. ·
Prodej fakturou, hotově, pokladna > záložka Přehledy
> parametr
do přehledů „Rozlišení dokladů
podle celkové ceny s DPH”. Při vytváření přehledů (např. pro externí účetní)
lze pro Kontrolní hlášení rozdělit
přehledy na doklady do 10 000 Kč a nad
10 000 Kč s DPH. ·
Prodej fakturou, hotově, pokladna > záložka Přehledy
> u Typu
sestavy “Deník
tržeb detailně (po dokladech)“
byl doplněn sloupeček Firma a DIČ.
Při kombinaci se zakliknutým příznakem „Rozlišení
dokladů podle celkové ceny s DPH nad 10 000 Kč” lze získat
přehled (např. pro externí účetní) pro Kontrolní
hlášení. ·
Prodej fakturou, příjem, zakázky, objednávky, zálohové faktury >
v Konfiguraci skladů
lze zakliknout na kartě „Ceny“ v části
„Prodej v cizí měně“ příznak
„Needitovat kurz na každém řádku v prodejích
a příjmu“. Zakliknutím příznaku se znepřístupní políčko „Kurz
měny“, které se zobrazí u každého detailního
řádku v okně „Částka v zahraniční
měně“ u zahraničních dokladů. ·
Skladová karta > editace > nova položka Rabat
2, po zapnutí
systému viz. výše Konfigurace systému
se o tento rabat navýší prodejní cena
a po doplnění DPH se doplní do ceny pokladní. ·
Skladová karta > záložka “Přecenění a
přepočet“,
zde lze v listovacím okně přímo
editovat položku RABAT2 (rabat
pro přepočet pokladní ceny z ceny
prodejní). ·
Skladová karta > záložka “Přecenění a
přepočet“ > tlačítko „Hromadné přecenění“, zde
lze zakliknutím volby „na základě
prodejní ceny a rabatu 2 (pro pokl.cenu) přepočítat pokladní cenu“ provést
tuto akci pro celý sklad (případně pro část skladu, např. Skupinu, pokud byl na skladové kartě aktivován „Výběr“) po kliknutí na tlačítko
„OK“. ·
Skladová karta > záložka Přecenění a přepočet > nové tlačítko „Přepočet blokovaného
množství“. U vybraných resp. všech skladových položek (tlačítko
Označit vše) lze zrekonstruovat na
základě nevyřízených zakázek
blokované množství na skladě. Po
označení položek klikněte na Zavřít
a po potvrzení dotazu se provede přepočet blokovaného množství. ·
Skladová karta > záložka Přehledy > zde lze nově filtrovat „Náhled“ i „Celkový
stav skladu“ podle rozpětí
blokovaných zakázek. ·
Objednávky
> editační okno > zde bylo doplněno nové políčko
Poznámka. Podle poznámky lze provádět i různé
výběry v hlavním listovacím okně. ·
Objednávky > při použití tlačítka “Kopie”
jsou aktualizovány datum objednání a
datum dodání dle aktuálního data. Rozdíl mezi datumem objednání a dodání byl zohledněn dle rozdílu na původní objednávce. ·
Objednávky > nové numerické
položky Nákup a Prodej. Lze např. využít pro vyčíslení
nákupů a prodejů k dané objednávce.
Údaje lze doplnit v editaci objednávky. ·
Zakázky
> editace > u položky zaklikávací políčko Ostatní > při zakliknutí se neaktualizuje
blokované množství ve stavu skladu, pokud má položka založenou kartu.
Při exportu do Montážního listu se položka doplní na Typ
Ostatní. ·
Sklady
> Skladová
karta > záložka Přecenění
>
tlačítko
Hromadné přecenění, zde si lze
pomocí tlačítka Hromadná změna DPH z
15% na 12% resp. Hromadná změna DPH z 10% na 12% změnit hromadně sazbu
DPH na skladových kartách. Pokud by došlo k situaci, kdy byste potřebovali
vrátit sazby DPH zpět na 15% (vystavení
dokladu se starým datem), lze pomocí dalšího tlačítka tuto akci provést
(tlačítka v pravém sloupci, nelze
již provést návrat na 10% sazbu DPH). Výroba·
Konfigurace
Výroby a montáže > nový
příznak „Vytvoření pouze jedné výdejky“.
Po zakliknutí příznaku se již nebude
pro každou úpravu montážního listu
vytvářet nová storno výdejka a nová
plusová výdejka, ale obraty na montážním
listě se budou upravovat pouze na poslední vystavené výdejce. ·
Výrobní
a montážní listy > vystavení
hotovostního dokladu, v okně Vystavení
pokladního dokladu je znepřístupněno
tlačítko Tisknout. Ke zpřístupnění
dojde až po zaúčtování dokladu (tlačítko
Zaúčtovat, které se naopak po zaúčtování znepřístupní). ·
Výrobní a montážní listy > Vystavení faktury > po rozšíření množství na 3
desetinná místa ve Fakturách vydaných dochází při vystavení detailní
faktury ke kompletnímu přenosu celé
desetinné části a již né k zaokrouhlení množství. ·
Nabídkové
listy > záložka Export > po
zakliknutí nové volby „Nová objednávka
na základě materiálu“ lze z nabídek
vyexportovat a vystavit novou objednávku. Objednávku lze následně doupravit
a vytisknout ve Skladech v menu
Objednávky. ·
Konfigurace
výroby a montáže >
záložka Ceny
> v montáži, normách a
nabídkových listech lze po zakliknutí volby typu
ceny “nákupní cenu z poslední příjemky” využít cenu z
poslední příjemky pro dosazení při editaci do těchto agend. Tato volba
je výhodná při dnešních rozkolísaných
a zvyšujících se cenách na trhu, respektuje poslední, většinou nejvyšší
nákupní cenu. Adresář·
Firmy > Editace > tlačítko
“aplikace ARES MFČR” (vedle tlačítka IČO)
byla změněna webová adresa ARES pro kontrolu adresy firmy. Při kliknutí je ihned vyhledána adresa na webové stránce podle zadaného IČO. ·
Adresář firem > Editace/Nový záznam –
pod políčkem DIČ je nové
tlačítko “Import adresy podle DIČ”. Po kliknutí na tlačítko se u plátce
DPH doplní adresa z webu
registru plátců v Evropské unii – ec.europa.eu.
Tato funkce naimportuje oficiální daňovou
(fakturační) adresu zaregistrovanou firmou u FÚ. ·
Adresář firem > Nový/Editace > ke každé firmě lze pomocí tlačítka
“Dokument” přiřadit cestu k jakémukoliv
souboru, např. ke smlouvě,
objednívce, faktuře ve formátu pdf nebo jako naskenovaný obrázek (např.
bmp, gif, jpg atd.). |