UpGrade 2/2024
Home Up UpGrade 2/2002 Daň za rok 2001 UpGrade 1/2002 UpGrade 2/2001 UpGrade 1/2003 UpGrade 2/2003 UpGrade 2/2004 UpGrade 1/2005 UpGrade 2/2005 UpGrade 1/2006 UpGrade 2/2006 UpGrade 1/2007 UpGrade 2/2007 UpGrade 1/2008 UpGrade 2/2008 UpGrade 1/2009 UpGrade 2/2009 UpGrade 1/2010 UpGrade 2/2010 UpGrade 1/2011 UpGrade 2/2011 UpGrade 1/2012 UpGrade 2/2012 UpGrade 1/2013 UpGrade 2/2013 UpGrade 1/2014 UpGrade 2/2014 UpGrade 1/2015 UpGrade 2/2015 UpGrade 1/2016 UpGrade 2/2016 UpGrade 1/2017 UpGrade 2/2017 UpGrade 1/2018 UpGrade 2/2018 UpGrade 1/2019 UpGrade 2/2019 UpGrade 1/2020 UpGrade 2/2020 UpGrade 1/2021 UpGrade 2/2021 UpGrade 1/2022 UpGrade 2/2022 UpGrade 1/2023 UpGrade 2/2023 UpGrade 1/2024 UpGrade 2/2024

 

Upgrade 2/2024 programu Win Ekonom verze 6.24.2

Obecné

·         Menu Servis > Servis – vzdálená plocha, volba spustí externí program pro připojení vzdálené plochy pro případný servis program.

·         Menu Pomůcky > Reset umístění okna, umístí aktivní okno do levého horního rohu (resetuje původní umístění okna). Lze například využít pokud se Vám okno někde “zatoulá”, např. při použití dvou monitorů a následném odstranění druhého monitoru. 

·         V menu Servis byla doplněna nová volba „Časové zablokování softwaru“. Pro automatický servis nebo zálohování dat např. v nočních hodinách tato volba zajistí znepřístupnění programu v zadaném rozpětí časů (položky „Začátek a konec zablokování“). Volba se dá zkombinovat s možností „Automatického vypnutí programu v zadaný čas“, kterou naleznete v menu Pomůcky > Konfigurace systému na záložce „Systém, spuštění programu“.  

Důležité změny

·         Mzdy > nová volba Měsíční výkaz příjmů DPP – OSSZ – pomocí této volby se budou vykazovat všichni zaměstnanci, kteří mají uzavřenou dohodu o provedení práce (dále DPP) platnou v daném měsíci. Budou se vykazovat zaměstnanci na DPP s příjmy i takoví, kteří jsou ve stavu, ale v daném měsíci žádný příjem neměli. Výkaz DPP se vyplňuje za každého zaměstnance zvlášť, ale XML soubor pro ePodání se podá jako jedna dávku.

·         Faktury vydané > Editační okno > nový příznak „Tuzemská fa v cizí měně“. Po zakliknutí příznaku zadáváte tuzemskou fakturu v cizí měně (nejčastěji v EURech) pro tuzemského odběratele. Jde o tuzemskou fakturu, proto je dopočítáno DPH. Fakturu lze následně vytisknout jak v  tak v cizí měně.   

·         Tisk QR kódu – nový systém generování a tisku v agendách Faktury vydané, Prodej fakturou, Zálohové faktury, Montáž – tisk faktury a zálohové faktury. V Pomůcky > Úprava tiskových sestav – Faktura a Faktura s detailními řádky > tlačítko „Úprava formuláře“ otevřete pomocí dvojkliku obdélník s křížem označující QR kód. V okně „Obrázek pro sestavu“ zaklikněte volbu „Pole“ a do zpřístupněného políčka zapište XFAKTQR.QR a pak klikněte na tlačítko OK. Sestavu uzavřete zavíracím křížkem nebo klávesovou zkratkou CTRL a F4 a potvrďte uložení sestavy. Nebo v menu Pomůcky > Konfigurace tisku QR kódu klikněte na tlačítko „Doplnění QR kódu do tiskových sestav faktur“.

Účetnictví

·         Bankovní výpisy > Nový/Editace > ke každému výpisu lze pomocí nového tlačítka “Dokument” (naleznete ho v editačním okně vedle položky Poznámka) přiřadit cestu k jakémukoliv souboru, např. k výpisu v pdf nebo naskenovaný obrázek (např. bmp, gif, jpg atd.). V okně “Banka – dokument” lze pomocí tlačítka “…” vybrat soubor na disku. Dokumenty v grafickém formátu se ihned zobrazí po zadání cesty k dokumentu. Dokument v dalších formátech (např. pdf) se zobrazí po kliknutí na plochu dokumentu na záložce “Dokument”.

·         Bankovní výpisy > Nový/Editace > při zadání řádku který se paruje s pohledávkou resp. závazkem jsou načteny údaje z pohledávky resp. závazku (účet, variabilní symbol, firma atd.). U účtu je kontrolováno v účtovém rozvrhu, zda je účet označen jako pohledávka resp. závazek, což má vliv na propárování ze saldem. V případě špatného nastavení je uživatel upozorněn hláškou.

·         Faktury vydané > při použití tlačítka “Kopie” jsou aktualizovány datum zdanitelného plnění, datum odeslání a datum splatnosti dle aktuálního data.

·         Faktury vydané > Tisk > zaklikávací políčko “Export faktury do formátu ISDOC“. Po zakliknutí a kliknutí na tlačítko „Tisk“ budete vyzváni k výběru složky kam se umístí vytvořený soubor s fakturou ve formátu ISDOC. Soubor bude mít název “Faktura_” s číslem faktury a koncovkou isdoc. Pří zadání rozpětí více faktur se pro každou fakturu vytvoří jeden soubor ISDOC s názvem “Faktura_” s číslem faktury a koncovkou isdoc. Do tohoto formatu byla doplněna možnost exportu zahraničních faktur v další měně (např. EUR, USD).

·         Faktury vydané > Editační okno > nový příznak „Tuzemská fa v cizí měně“. Po zakliknutí příznaku zadáváte tuzemskou fakturu v cizí měně (nejčastěji v EURech) pro tuzemského odběratele. Jde o tuzemskou fakturu, proto je dopočítáno DPH. Fakturu lze následně vytisknout jak v  tak v cizí měně (např. v EURech).

·         Upomínky a penále > při vystavení upomínky byl seznam pohledávek před vystavením upomínky doplněn o vyhledávací a filtrovací tlačítka (tlačítka Hledat a Výběr). Dále byla do seznamu doplněna tlačítka Označit a Odznačit vše pro urychlené označení, resp. odznačení pohledávek pro vystavení upomínek. Dále byla rozšířena možnost vystavit až 6 upomínek z jedné pohledávky ze stávajících 4 upomínek.

·         Kniha závazků > Editace > byl doplněn nový příznak “Datum zdanit.plnění je použito pro hl.knihu”. Pro zaúčtování do Hlavní knihy a DPH se standardně používá „Datum uskutečnění zdaň.plnění“, pokud je rozdílné období (např. rok) pro zaúčtování do Hlavní knihy a DPH lze zakliknout tento příznak a pro zaúčtování do Hlavní knihy se použije „Datum zdanitelného plnění“ (toto datum se standardně používá pro zaúčtování do Kontrolního hlášení). Příznak byl zapracován i do Obnovy hlavní knihy ze vstupních dokladů (závazků).

·         Kniza závazků – pokud provádíte při nákupu krácení DPH, lze při rozúčtování závazku provést označení tlačítkem “Krácení u nákupu” i u řádků 10 a 11 určených pro Režim přenesené daňové povinnosti. Řádky se pak správně zařadí i v Knize DPH do kolonek Krácený odpočet.

·         Kniha DPH > záložka Tisk DPH > tisk DPH a Kontrolní hlášenítlačítko EPO spustí se odkaz pro natažení XML souboru na novém portálu FÚ Moje daně. Zde klikněte na „Procházet“ u volby Můj počítač a vyberte z disku vygenerovaný soubor XML.

Daňová evidence

·         Bankovní výpisy > Nový/Editace > ke každému výpisu lze pomocí nového tlačítka “Dokument” (naleznete ho v editačním okně vedle položky Poznámka) přiřadit cestu k jakémukoliv souboru, např. k výpisu v pdf nebo naskenovaný obrázek (např. bmp, gif, jpg atd.). V okně “Banka – dokument” lze pomocí tlačítka “…” vybrat soubor na disku. Dokumenty v grafickém formátu se ihned zobrazí po zadání cesty k dokumentu. Dokument v dalších formátech (např. pdf) se zobrazí po kliknutí na plochu dokumentu na záložce “Dokument”.

·         Bankovní výpisy > Nový/Editace > při zadání řádku který se paruje s pohledávkou resp. závazkem jsou načteny údaje z pohledávky resp. závazku (kód, variabilní symbol, firma atd.).

·         Upomínky a penále > při vystavení upomínky byl seznam pohledávek před vystavením upomínky doplněn o vyhledávací a filtrovací tlačítka (tlačítka Hledat a Výběr). Dále byla do seznamu doplněna tlačítka Označit a Odznačit vše pro urychlené označení, resp. odznačení pohledávek pro vystavení upomínek. Dále byla rozšířena možnost vystavit až 6 upomínek z jedné pohledávky ze stávajících 4 upomínek.

·         Kniza závazků – pokud provádíte při nákupu krácení DPH, lze při rozúčtování závazku provést označení tlačítkem “Krácení u nákupu” i u řádků 10 a 11 určených pro Režim přenesené daňové povinnosti. Řádky se pak správně zařadí i v Knize DPH do kolonek Krácený odpočet.

·         Kniza závazků – pokud provádíte při nákupu krácení DPH, lze při rozúčtování závazku provést označení tlačítkem “Krácení u nákupu” i u řádků 10 a 11 určených pro Režim přenesené daňové povinnosti. Řádky se pak správně zařadí i v Knize DPH do kolonek Krácený odpočet.

·         Faktury vydané – při zaúčtování doplatkové fakturycelkovou částkou 0 a vyčísleným DPH, lze při potvrzení dotazu “Provést zaúčtování rozdílu DPH do Interních dokladů“ provést automatické zaúčtování částky DPH do Interních dokladů a Peněžního deníku. Tímto se sníží výnos v peněžním deníku o částku DPH z celkové sumy doplatkové faktury.

·         Faktury vydané > Tisk > zaklikávací políčko “Export faktury do formátu ISDOC“. Po zakliknutí a kliknutí na tlačítko „Tisk“ budete vyzváni k výběru složky kam se umístí vytvořený soubor s fakturou ve formátu ISDOC. Soubor bude mít název “Faktura_” s číslem faktury a koncovkou isdoc. Pří zadání rozpětí více faktur se pro každou fakturu vytvoří jeden soubor ISDOC s názvem “Faktura_” s číslem faktury a koncovkou isdoc. Do tohoto formatu byla doplněna možnost exportu zahraničních faktur v další měně (např. EUR, USD).  

Mzdy

·         Od letošního roku mají lidé pracující na dohodu nárok na placenou dovolenou. Podmínky jsou přitom stejné jako u zaměstnání na hlavní pracovní poměr. Pro tento účel lze v Číselníku kódu mezd vložit kód 29 – tlačítko „Vložit kód 29“ pro Čerpaná dovolená DDP. U této dovolené se podobně jako u DDP do 10 000 Kč neodvádí sociální ani zdravotní pojištění. Dále se při použití tohoto kódu zaznamenává na kartu zaměstnance čerpaná dovolená. Kód se zadává klasicky v soupiskách mezd.

·         Při použití tlačítka „Vložit kód 29“ se software také zeptá zda změnit parametry kódu 4 – Dohoda o provedení práce. Změní se parametry pro výpočet průměru kam se započítávají i dohody.

·         Nová volba a formulář Měsíční výkaz příjmů DPP – OSSZ, při přidání nového záznamu a výběru osobního čísla se doplní údaje zaměstnance a po zadání resp. potvrzení období i příjmy z DPP. Dále je potřeba doplnit nebo vybrat kód zdravotní pojišťovny, typ akce, kód DPP.   

·         Měsíční výkaz příjmů DPP – OSSZ > Tisk > zde lze pomocí tlačítka XML vytvořit soubor pro ePortal ČSSZ. Soubor se vytvoří se všemi zapsanýmí zaměstnanci v daném měsíci. Pomocí tlačítka ePortál lze otevřít webové stránky ePortálu, kde lze soubor naimportovat a případně zkontrolovat a upravit.

·         Přehled o výši pojistného, Příloha k žádosti o nemocenské, Přihlášky a odhlášky, Evidenční listy důchodového pojištění – do XML souborů byl doplněn k položce IČO prefix 0 (tento prefix se zadává v Konfiguraci systému u položky IČO, v případě že Vaše IČO začíná znakem 0 – „nula“).

·         Měsíční mzdy > Vypočítat mzdy - u výpočtu hrubé mzdy bylo změněno zaokrouhlení na celé Kč nahoru.

·         Pomůcky > Přístupová práva > v jednotlivých agendách ve Mzdách byly upraveny přístupy podle nastavení přístupu v položce Mzdy. V agendě Zaměstnanci, Přehled o výši pojistného, Příloha k žádosti o nemocenskou, Přihlášky a odhlášky, Potvrzení o zdanitelných příjmech, Roční zúčtování daně a Evidenční list důchodového pojištění byl nastaven přístup podle Plný přístup, Přidávat záznamy nebo Prohlížet záznamy.

Sklady

·         Konfigurace skladů > záložka Ceny > zde jsou v části „V příjmu a ve stavu skladu automaticky přepočítávat“ další možnosti tvorby cen :

·         „Prodejní cenu na základě pokladní“ – po zadání pokladní ceny se přepočte zpětně cena prodejní (odečtení DPH).

·         „Pokladní cenu na základě prodejní a DPH“ – po zadání prodejní ceny se přepočte pokladní cena (prodejní cena se navýší o DPH).

·         „Pokladní cena na základě prodejní, rabatu2 a DPH“ – nová možnost, viz. popsáno výše.

·         „Rabat na základě prodejní a nákupní ceny“ – po zadání prodejní ceny se zpětně přepočte položka „Rabat (navýšení) pro výpočet prodejní ceny na základě nákupní ceny“.

·         Příjem na sklad > editace > detailní řádek > při tvorbě ceny v okně „Prodejní cena“ je nová položka „Rabat pro výpočet pokladní ceny“, která je zpřístupněna v případě viz. výše Konfigurace systému. Doplněna je automaticky ze stavu skladu z položky Rabat 2. Tento rabat navýší prodejní cenu a po připočtení DPH se přepočte cena pokladní.

·         Prodej fakturou, hotově, pokladna > záložka Přehledy > parametr do přehledů „Rozlišení dokladů podle celkové ceny s DPH. Při vytváření přehledů (např. pro externí účetní) lze pro Kontrolní hlášení rozdělit přehledy na doklady do 10 000 Kč a nad 10 000 Kč s DPH.

·         Prodej fakturou, hotově, pokladna > záložka Přehledy > u Typu sestavy “Deník tržeb detailně (po dokladech)“ byl doplněn sloupeček Firma a DIČ. Při kombinaci se zakliknutým příznakem „Rozlišení dokladů podle celkové ceny s DPH nad 10 000 Kčlze získat přehled (např. pro externí účetní) pro Kontrolní hlášení.

·         Prodej fakturou, příjem, zakázky, objednávky, zálohové faktury > v Konfiguraci skladů lze zakliknout na kartě „Ceny“ v části „Prodej v cizí měně“ příznak „Needitovat kurz na každém řádku v prodejích a příjmu“. Zakliknutím příznaku se znepřístupní políčko „Kurz měny“, které se zobrazí u každého detailního řádku v okně „Částka v zahraniční měně“ u zahraničních dokladů.

·         Skladová karta > editace > nova položka Rabat 2, po zapnutí systému viz. výše Konfigurace systému se o tento rabat navýší prodejní cena a po doplnění DPH se doplní do ceny pokladní.

·         Skladová karta > záložka “Přecenění a přepočet“, zde lze v listovacím okně přímo editovat položku RABAT2 (rabat pro přepočet pokladní cenyceny prodejní).

·         Skladová karta > záložka “Přecenění a přepočet“ > tlačítko „Hromadné přecenění“, zde lze zakliknutím volby „na základě prodejní ceny a rabatu 2 (pro pokl.cenu) přepočítat pokladní cenu“ provést tuto akci pro celý sklad (případně pro část skladu, např. Skupinu, pokud byl na skladové kartě aktivován „Výběr“) po kliknutí na tlačítko „OK“.

·         Skladová karta > záložka Přecenění a přepočet > nové tlačítko „Přepočet blokovaného množství“. U vybraných resp. všech skladových položek (tlačítko Označit vše) lze zrekonstruovat na základě nevyřízených zakázek blokované množství na skladě. Po označení položek klikněte na Zavřít a po potvrzení dotazu se provede přepočet blokovaného množství.

·         Skladová karta > záložka Přehledy > zde lze nově filtrovat „Náhled“ i „Celkový stav skladu“ podle rozpětí blokovaných zakázek.

·         Objednávky > editační okno > zde bylo doplněno nové políčko Poznámka. Podle poznámky lze provádět i různé výběry v hlavním listovacím okně.

·         Objednávky > při použití tlačítka “Kopie” jsou aktualizovány datum objednání a datum dodání dle aktuálního data. Rozdíl mezi datumem objednání a dodání byl zohledněn dle rozdílu na původní objednávce.

·         Objednávky > nové numerické položky Nákup a Prodej. Lze např. využít pro vyčíslení nákupů a prodejů k dané objednávce. Údaje lze doplnit v editaci objednávky.

·         Zakázky > editace > u položky zaklikávací políčko Ostatní > při zakliknutí se neaktualizuje blokované množství ve stavu skladu, pokud má položka založenou kartu. Při exportu do Montážního listu se položka doplní na Typ Ostatní.

·         Sklady > Skladová karta > záložka Přecenění > tlačítko Hromadné přecenění, zde si lze pomocí tlačítka Hromadná změna DPH z 15% na 12% resp. Hromadná změna DPH z 10% na 12% změnit hromadně sazbu DPH na skladových kartách. Pokud by došlo k situaci, kdy byste potřebovali vrátit sazby DPH zpět na 15% (vystavení dokladu se starým datem), lze pomocí dalšího tlačítka tuto akci provést (tlačítka v pravém sloupci, nelze již provést návrat na 10% sazbu DPH).

Výroba

·         Konfigurace Výroby a montáže > nový příznak „Vytvoření pouze jedné výdejky“. Po zakliknutí příznaku se již nebude pro každou úpravu montážního listu vytvářet nová storno výdejka a nová plusová výdejka, ale obraty na montážním listě se budou upravovat pouze na poslední vystavené výdejce.

·         Výrobní a montážní listy > vystavení hotovostního dokladu, v okně Vystavení pokladního dokladu je znepřístupněno tlačítko Tisknout. Ke zpřístupnění dojde až po zaúčtování dokladu (tlačítko Zaúčtovat, které se naopak po zaúčtování znepřístupní).

·         Výrobní a montážní listy > Vystavení faktury > po rozšíření množství na 3 desetinná místa ve Fakturách vydaných dochází při vystavení detailní faktury ke kompletnímu přenosu celé desetinné části a již né k zaokrouhlení množství.

·         Nabídkové listy > záložka Export > po zakliknutí nové volby „Nová objednávka na základě materiálu“ lze z nabídek vyexportovat a vystavit novou objednávku. Objednávku lze následně doupravit a vytisknout ve Skladech v menu Objednávky.

·         Konfigurace výroby a montáže > záložka Ceny > v montáži, normách a nabídkových listech lze po zakliknutí volby typu ceny “nákupní cenu z poslední příjemky” využít cenu z poslední příjemky pro dosazení při editaci do těchto agend. Tato volba je výhodná při dnešních rozkolísaných a zvyšujících se cenách na trhu, respektuje poslední, většinou nejvyšší nákupní cenu.

Adresář

·         Firmy > Editace > tlačítko “aplikace ARES MFČR” (vedle tlačítka IČO) byla změněna webová adresa ARES pro kontrolu adresy firmy. Při kliknutí je ihned vyhledána adresa na webové stránce podle zadaného IČO.

·         Adresář firem > Editace/Nový záznam – pod políčkem DIČ je nové tlačítko “Import adresy podle DIČ”. Po kliknutí na tlačítko se u plátce DPH doplní adresa z webu registru plátců v Evropské unii – ec.europa.eu. Tato funkce naimportuje oficiální daňovou (fakturační) adresu zaregistrovanou firmou u FÚ.

·         Adresář firem > Nový/Editace > ke každé firmě lze pomocí tlačítka “Dokument” přiřadit cestu k jakémukoliv souboru, např. ke smlouvě, objednívce, faktuře ve formátu pdf nebo jako naskenovaný obrázek (např. bmp, gif, jpg atd.).