|
Upgrade
1/2022 programu Win Ekonom verze 6.22.1 Nové a upravené
formuláře zahrnuté v programu Daň 2021. ·
Daň
z příjmu fyzických osob –
byl vytvořen nový vzor tiskopisu č.27.
Ve formuláři byly aktualizovány grafické změny a byl použit originální
podklad pro tisk. Byly aktualizovány nové zvýhodnění
– školkovné (sleva za umístění dítěte se zvedla na 14 600 Kč) a slevy na
poplatníka a druhé a další dítě. Byla aktualizována
poučení u jednotlivých položek a přidány další řádky v části výpočtu daně. Dále byla podle nových parametrů
aktualizována struktura souboru XML
pro vytvoření souboru DANFO.XML pro
zaslání dat přehledu přes portál EPO.
Pomocí tlačítka „EPO"
(vedle tlačítka „XML“) lze spustit stránky
daňového portálu, na kterých lze přímo spustit stránku „Daň
z příjmů fyzických osob – od roku 2013 včetně" a zde
kliknutím na tlačítko „Načtení souboru" načíst již dříve vytvořený soubor XML.
Tento způsob odeslání Vám zabezpečí ověření
správnosti formátu a struktury
datové zprávy. ·
Daň
z příjmu fyzických osob – příloha č.1 – nový vzor tiskopisu č.17. Byly
aktualizovány grafické změny formuláře a byl použit originální podklad
pro tisk. Byla aktualizována poučení
u jednotlivých položek. ·
Daň
z příjmu fyzických osob – příloha č.2 – nový vzor tiskopisu č.17. Byly
aktualizovány grafické změny formuláře a byl použit originální podklad
pro tisk. Byla aktualizována poučení
u jednotlivých položek a doplněny nové
položky. ·
Daň
z příjmu právnických osob – nový vzor tiskopisu č.32,
jsou zohledněny legislativní změny účinné pro vymezené období a sazba
daně 19%. Byly aplikovány grafické
změny formuláře a byl použit originální
podklad pro tisk. Byly přidány nové
položky. Byla aktualizována poučení
u jednotlivých položek. ·
Silniční
daň – vzor tiskopisu č.18 byla upraven pro rok 2021. Byla aktualizována grafická
úprava nadpisů a sloupců. Byla aktualizována poučení
u jednotlivých položek. Jako podklad
při tisku byla použita kopie originálního
tiskopisu. Byla doplněna nová
kalkulačka slev (tlačítko „Výpočet slev“ na kartě „Strana 2a“)
pro další roky. Byl aktualizován
soubor XML pro vytvoření souboru DANSIL.XML.
Pomocí tlačítka „EPO"
(vedle tlačítka „XML“) lze
spustit stránky daňového portálu -
„Daňové přiznání k dani silniční
– od roku 2009 včetně" a zde kliknutím na tlačítko „Načtení souboru" načíst již dříve vytvořený soubor XML.
Tento způsob odeslání Vám zabezpečí ověření
správnosti formátu a struktury
datové zprávy. ·
Zdravotní
pojištění OSVČ – byl
aktualizován Přehled o příjmech a výdajích
OSVČ za rok 2021 s upravenými legislativními konstantami a výpočty pro toto
období a novým tiskopisem. Byla
aktualizována poučení u jednotlivých
položek. Byly aktualizovány pdf šablony
pro zdravotní pojišťovny VZP, vojenská,
česká průmyslová, oborová a ministerstva vnitra. Výběr zdravotní
pojišťovny se provádí na záložce
„Strana 2a“. Soubor se automaticky otevře v Adobe
Readeru, z kterého lze uložit a
případně vytisknout (to samé proběhne
z tlačítka Tisk)
a následně zaslat přes datovou
schránku na příslušnou zdravotní
pojišťovnu. ·
Sociální
pojištění OSVČ
– byl aktualizován nový Přehled o příjmech
a výdajích OSVČ za rok 2021. V přehledu jsou zakomponovány nové legislativní konstanty za rok 2021 a pro výpočet nové
zálohy roku 2022. Bylo upraveno editační
okno. Byla aktualizována poučení
u jednotlivých položek. Byl aktualizován formát
XML pro vytvoření souboru OSVC2021.XML.
Pro odeslání XML souboru doporučuji
použít službu ePortál ČSSZ (probíhá
zde kontrola zadaných údajů). Po
uložení souboru XML na disk klikněte
na tlačítko
„ePortál“, které spustí stránku
ePortálu ČSSZ „Přehled o příjmech a výdajích OSVČ za rok 2021“.
Na této stránce lze načíst vytvořený
soubor XML do tiskopisu pomocí tlačítka
„Načíst tiskopis ze souboru“. Na stránce s načtenými údaji lze provést Kontrolu
dat, Tisk vyplněného tiskopisu a následně i Elektronické odeslání. ·
Vyúčtování
daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti – byl aktualizován
vzor tiskopisu č.24. Byly aktualizovány grafické změny formuláře na originálním
podkladu pro tisk. Byla aktualizována
poučení u jednotlivých položek. Na záložce č.2 se při najetí myši
na nadpisy sloupců zobrazí textová nápověda k danému sloupci. Byl
aktualizován formát XML souboru DPZVD.XML
pro zaslání dat přehledu přes portál
FÚ EPO. Pomocí tlačítka „EPO" (vedle tlačítka
„XML“) lze spustit stránky daňového
portálu - „Vyúčtování daně z příjmů
ze závislé činnosti včetně všech příloh…" a zde kliknutím na
tlačítko „Načtení souboru"
načíst námi vytvořený soubor XML. Tento způsob odeslání Vám zabezpečí ověření správnosti formátu a struktury
datové zprávy. ·
Příloha
k vyúčtování č.3 – byl aktualizován vzor tiskopisu č. 17. Příloha je povinná pro plátce daně provádějící
opravy. Byly aktualizovány grafické změny formuláře a byl použit originální
podklad pro tisk. ·
Počet
zaměstnanců – byl aktualizován nový vzor tiskopisu č. 21. Byl upraven formulář za rok
2021. Byly aktualizovány grafické změny formuláře a byl použit originální
podklad pro tisk. Byla aktualizována poučení
u jednotlivých položek. Údaje jsou pak načteny do XML souboru vytvořeného ve volbě „Závislá činnost“ (viz. výše). ·
Vyúčtování
daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně – byl aktualizován
vzor tiskopisu č. 18.
Byly aktualizovány grafické změny formuláře na originálním podkladu pro
tisk. Byla aktualizována poučení u jednotlivých položek. Na záložce č.2a
a záložce č.2b se při najetí myši na nadpisy sloupců zobrazí textová nápověda
k danému sloupci. Pomocí tlačítka
XML lze vytvořit soubor DPSVD.XML
pro zaslání dat přehledu přes portál
FÚ EPO. Pomocí tlačítka „EPO"
(vedle tlačítka „XML“) se spustí stránky
daňového portálu - „Vyúčtování
daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně…" a zde
kliknutím na tlačítko „Načtení
souboru" načíst námi vytvořený soubor XML.
Tento způsob odeslání Vám zabezpečí ověření
správnosti formátu a struktury
datové zprávy. Daňová evidence a
Účetnictví
·
Faktury
vydané > Tisk > do tisku faktur
lze doplnit QR kód
s platebními informacemi. Povolení a nastavení QR kódu
provedete v menu Pomůcky > Konfigurace
tisku QR kódu.
Zaklikněte „Povolení tisku QR kódu“,
určete pomocnou složku kam se budou
soubory s QR kódem ukládat (doporučuji složku nejdříve založit a pak
ji v programu vybrat). Dále zkontrolujte zda máte u svých bankovních účtů zadán IBAN (naleznete na výpise nebo v internetovém bankovnictví)
a nakonec klikněte na tlačítko
„Doplnění QR kódu do tiskových sestav faktur“. Případnou úpravu faktur lze provést v menu Pomůcky > Úprava tiskových sestav u formulářů „Faktura“ a „Faktura s detailními řádky“. Po
restartování programu lze již tisknout
faktury s QR kódem. ·
Faktury vydané > položka Množství byla rozšířena na 3 desetinná
místa. Rozšíření bylo provedeno i v Faktury
– předdefinované řádky v menu Pomocné
soubory. ·
Kniha závazků > Editovat > položka
„Celková částka k úhradě“, pokud závazek editujete
můžete po potvrzení dotazu zda
„Provést nové rozúčtování DPH“ změnit rozúčtování DPH editovaného
závazku. ·
Kniha
majetku – DHM a DNHM > Editace > pro majetek pořízený v roce 2020 a 2021 bylo u první a druhé odpisové skupiny zkráceno odpisové období. U
1. odpisové skupiny bude doba odpisu
12 měsíců (obvykle 3 roky), u 2.
odpisové skupiny 24 měsíců (obvykle 5 let). Toto zkrácené odepisování
zapnete v editaci na kartě pomocí nového příznaku “Zkrácený režim odepisování (2020,2021)” a způsob odepisování musí být “Rovnoměrný”.
Změna se pak projeví při výpočtu Daňového
odpisu a při generování nových
odpisů při ročním zaúčtování. ·
Kniha
DPH – byl
doplněn nový formulář vzor č.23.
Hlavní změnou oproti vzoru 22 je
obsahová náplň řádku 24, dříve
zasílání zboží, nyní vybraná
plnění v režimu jednoho správního místa (OSS). V programu byla
upravena vstupní obrazovka, tiskový formulář a exportní XML soubor. ·
Kniha DPH > záložka Tisk DPH – položka Účetní období od – do, při změně jsou tyto údaje uloženy pro příští zobrazení. Funkce pomůže pro větší přehled
o předchozím použitém účetním období DPH. ·
Pomocné
soubory > Číselník kódů DPH > nové tlačítko „Aktualizace
2022“, byl aktualizován kód 25 (řádek
47). Mzdy
·
Zaměstnanci
– na základní obrazovce jsou tlačítka
1 až 12 pro zobrazení plánovacích
kalendářů pro jednotlivé měsíce roku 2022.
Kalendáře jsou aktualizované pro rok
2022. Tlačítko pro aktuální měsíc je zvýrazněno červeně. ·
Při změně na leden 2022 se
automaticky nastaví kalendářní dny a
svátky ve mzdovém kalendáři pro rok
2022. Dále dochází ke zvýšení
tuzemských cestovních náhrad pro časové pásmo 5-12
hodin na 99 Kč, pro 12-18
hodin na 151 Kč a nad 18 hodin na
237 Kč. Stravné se také
automaticky nastaví při změně období. ·
Dále se mění Příspěvek na
stravování denní sazba pro
Stravenkový paušál., kde se automaticky doplní maximální denní sazba příspěvku pro daný rok. Sazba se vypočítá jako 70%
z horního limitu stravného při pracovní cestě 5 až 12 hodin (118 Kč)
a bude se tedy každý rok měnit. Sazba pro rok 2022 je 82,60 Kč. Sazbu
lze snížit. ·
Měsíční
mzdy – základní sazba pro výpočet daně z příjmu zůstává dále na
15%, přičemž z ročních příjmů nad 48násobek průměrné měsíční
mzdy (přes 155 644 Kč) se bude odvádět daň ve výši 23%. ·
Pro rok 2022 se zvyšuje měsíční
sleva na poplatníka z 2 320 Kč na 2 570 Kč. Dále se
zvyšuje daňové zvýhodnění na druhé dítě na 1 860 Kč měsíčně (22 320
Kč ročně) a rovněž na třetí a
každé další dítě na 2 320 Kč měsíčně (27 840 Kč ročně).
Změny v daňovém zvýhodnění navíc platí již pro zdaňovací období roku 2021 a promítnou se do ročního
zúčtování daně za rok 2021. U dítěte se statusem zdravotně
postižené osoby ZTP/P se daňové zvýhodnění zvyšuje
na dvojnásobek. ·
Ruší se měsíční limit u daňového bonusu (v roce 2021
činil 5 025 Kč, roční omezení
bylo již ze zákona zrušeno), či-li rodiny
s více dětmi si mohou uplatňovat daňový bonus bez omezení.
Program si automaticky při změně období nastaví
nové sazby a upraví výpočty. ·
Zaměstnanci
> Mzdový odhad > výška odpočtu
na poplatníka se promítne i do mzdového
odhadu. ·
Od roku 2022 se zvyšuje
minimální mzda z 15 200 Kč na 16 200
Kč. V programu se tento parametr změní automaticky při změně
období na 1/2022. Minimální hodinová mzda se zvyšuje na
96.40 Kč. Tato změna ovlivní minimální
zdravotní pojištění zaměstnanců resp. zaměstnavatelů z částky
2 052 Kč na částku 2 187 Kč (13,5% z minimální
mzdy). ·
V důsledku zvýšení minimální
mzdy z 15 200 Kč na 16 200 Kč
jsou vyšší hranice pro uplatnění
bonusu v roce 2022. Podmínkou pro nárok na daňový bonus je dosažení
příjmu ve výši poloviny minimální
mzdy. Pro rok 2022 je nutné dosáhnout
zdanitelného měsíčního příjmu ve výši
8 100 Kč a pro uplatnění ročního
daňového bonusu alespoň 97 200 Kč
(od roku 2018 se však počítají již pouze příjmy ze závislé činnosti
a samostatné výdělečné činnosti. Nebude možné obdržet daňový bonus
pouze z pasivních příjmů, tedy z kapitálových příjmů a příjmů z pronájmu).
V důsledku zvýšení minimální mzdy se také zvyšuje částka na vyživované
dítě s jeho umístěním do předškolního zařízení na 16 200 Kč
za rok. ·
S účinností od 1.1.2022
se zvyšuje vyměřovací základ pro platbu pojistného státem za
osoby, za které je plátcem pojistného
stát. Dochází k navýšení vyměřovacího základu ze současné částky
13 088 Kč na 14 570 Kč. Použije se také u vyměřovacího základu zdravotního
pojištění invalidního zaměstnance
zaměstnavatele, který zaměstnává více než 50 % osob se zdravotním postižením.
Tato změna byla zakódována do softwaru.
Pojistné vypočtené z tohoto
vyměřovacího základu činí 1 967 Kč
měsíčně. Tento výpočet se aktivuje v editaci zaměstnance na záložce „Daňové
udaje“ zakliknutím volby „Stát
je plátce zdravotního pojištění“. ·
V roce 2022 zůstane
stejně jako v roce 2021 rozhodný
příjem pro odvod sociálního a
zdravotního pojištění u dohod o
pracovní činnosti (DPČ) na částce 3
500 Kč měsíčně. Parametr byl již zohledněn v softwaru. Tato
hranice 3 500 Kč je určující
i pro srážkovou daň. ·
Zaměstnanci
> Přehledy > nové tlačítko Přehled mezd (mzdové náklady). Podle
zadaných parametrů v Výběr podle
(rok, rozmezí osobních čísel, měsíců, kódů) se zobrazí v listovacím
okně seznam mzdových obratů včetně
dopočítaných sociálních a zdravotních odvodů za firmu (kódy 992 a 991). Soubor
lze vyexportovat např. do excelu a z dostupných kódů vypočítat např. celkové
náklady firmy na zaměstnance. ·
Bylo schváleno znovuzavedení mimořádného
příspěvku zaměstnanci při nařízené karanténě, tzv. izolačky. Zadání tzv. Izolačky
– bonus až 370 Kč při nařízené
karanténě: ·
Pomocné
soubory > Číselník kódů mezd > pomocí nového tlačítka „Vložit
kód 93“ doplňte kód „Izolačka
– přísp. ke karanténě“. ·
Příspěvek zadáte v Zaměstnanci
> Soupisky mezd > zvolíte kód 93 – Izolačka – přísp. ke karanténě. Zadáte počet kalendářních dnů, doplní se max.sazba
370 Kč a propočítá se celkový
bonus. ·
Celkový
bonus se příčte
v nezdanitelné části mzdy.
Zaměstnavatel si bunus odečte od odvodu
sociálního pojištění v Měsíčním přehledu – do nových políček
Odečty od pojistného se údaje
doplní automaticky. ·
Roční
zúčtování daně – byl
upraven nový tiskopis Výpočet daně a
daňového zvýhodnění vzor č.26 za rok 2021. Byly aktualizovány grafické
změny formuláře a použit originální podklad pro tisk. Bylo zohledněno zrušení superhrubé mzdy a zpětné navýšení slev na druhé a další dítě za rok 2021. Byl zrušen
maximální roční daňový bonus. Bonus
mohou využít jen lidé, kteří měli v kalendářním
roce příjem minimálně ve výši šestinásobku minimální mzdy. ·
Potvrzení
o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti za rok 2021 a pro rok 2022 –
byl přidán
nový vzor tiskopisu
č. 29 za období 2021 a dále vzor
tiskopisu č. 30 pro rok 2022. U těchto tiskopisů byly zredukovány řádky
které se dříve používaly pro výpočet superhrubé
mzdy. Bylo upraveno i aktualizační
okno a výpočty pro tento formulář. ·
Žádost
o daňové bonusy – v menu
Pojištění a Daňové bonusy byly
na záložce Daňové bonusy aktualizovány
údaje pro formulář vzor č.11.
Podklad tiskového formuláře byl
také aktualizován na vzor č.11. Pomocí
tohoto formuláře mohou plátci daně v průběhu roku 2022 žádat FÚ o poukázání chybějící částky vyplacené plátcem
daně poplatníkům na měsíčních daňových
bonusech. Formulář naleznete v menu Pojištění a daňové bonusy na záložce Daňové bonusy. ·
Měsíční
přehled zdravotního pojištění - aktualizace. Byla aktualizována XDP šablona
a pdf podklady pro odesílání Přehledu
o platbě pojistného zaměstnavatele přes datovou schránku.
V menu Pojištění a daňové
bonusy lze na kartě Zdravotní v části
„Vytvoření PDF formuláře pro
zdravotní pojišťovnu“ vybrat
zdravotní pojišťovnu a pomocí tlačítka
PDF formulář vytvořit PDF soubor
s předvyplněnými údaji. Soubor lze dále uložit na disk a odeslat pomocí datové schránky, případně lze formulář vytisknout. Formuláře byly připraveny pro zdravotní pojišťovny všeobecná,
vojenská, česká průmyslová, oborová a ministerstva vnitra. Dále bylo
zvětšeno pole pro STÁT, kam se přednastavuje
údaj „Česká republika“. ·
Změny
v nemocenském pojištění od 1.1.2022 ·
Pro rok 2022 se zvyšuje redukční
hranice pro výpočet denního vyměřovacího základu pro účely výpočtu
nemocenského pojištění. První
redukční hranice bude činit 1 298 Kč, druhá redukční hranice 1 946 Kč a třetí redukční hranice 3 892 Kč. Z těchto redukčních hranic si program vypočítá
nové redukční hranice pro náhradu
mzdy při DPN 227,15 Kč (I.), 340,55 Kč (II.) a 681,10 Kč (III.). Program
si hranice nastaví automaticky. ·
Do softwaru byly doplněny a aktualizovány
pro rok 2022 exporty do formátu xml
pro druhy ePodání, které vyžaduje ČSSZ.
Pro odeslání XML souboru doporučuji použít službu ePortál ČSSZ (probíhá kontrola zadaných údajů) nebo datovou schránku
(ID ČSSZ 5ffu6xk). Po uložení souboru
XML na disk klikněte na nové tlačítko
„ePortál“, které spustí stránky
ePortálu ČSSZ. Na této stránce lze načíst
vytvořený soubor XML do tiskopisu pomocí
tlačítka „Načíst tiskopis ze souboru“. Soubory
xml vytvoříte podle následujích postupů : ·
Přehled
o výši pojistného – OSSZ
> tlačítko Tisk > tlačítko
XML - po
stisknutí si vyberte kam uložíte soubor PVPOJ.XML.
·
Příloha
k žádosti o nemocenské – OSSZ > tlačítko Tisk > tlačítko
XML - po
stisknutí si vyberte kam uložíte soubor NEMPRI.XML.
·
Přihlášky
a odhlášky – OSSZ
>
tlačítko Tisk > tlačítko XML - po stisknutí si vyberte kam uložíte soubor ONZ.XML. ·
Evidenční
listy důchodového pojištění > tlačítko Tisk > tlačítko
XML - po
stisknutí si vyberte kam uložíte soubor ELDP.XML. Sklady
· Příjem na sklad > v editaci příjemky lze editovat a doplnit další doplňující název skladové karty (100 znaků). Povolení editace provedete v menu Konfigurace skladů zakliknutím volby “Editace a doplnění prodlouženého názvu skladové položky”. V editaci příjmu se zobrazí po odentrování názvu položky nové okno s editací “Prodlouženého názvu skladové položky”. Prodloužený název se uloží na skladovou kartu. Doplněním do tisku faktur, prodejek, pokl.dokladů lze tisk doplnit o tuto položku (SKLADT.NAZEV1). Tuto funkci lze využít např. pro doplnění informací k recyklačním poplatku u zboží. ·
Prodej
fakturou > Tisk > do tisku faktur lze doplnit
QR kód s platebními
informacemi. Povolení a nastavení
QR kódu provedete v menu Pomůcky
> Konfigurace tisku QR kódu
(viz. Popis v části Daňová
evidence a Účetnictví). ·
Zálohové
faktury > Tisk > do tisku faktur lze doplnit
QR kód s platebními
informacemi (do všech typů faktur). Povolení a nastavení
QR kódu provedete v menu Pomůcky
> Konfigurace tisku QR kódu (viz. Popis v části Daňová evidence a Účetnictví). ·
Výdej > tlačítko Tisk > nyní je možnost vybrat si jak mají být položky
na výdejce řazeny. Lze neřadit
(položky budou v tisku zobrazeny stejně jak byly zadány),
řadit podle čísla skladové položky a nebo
sazby DPH. ·
Skladová karta > záložka Přecenění a přepočet > nové tlačítko „Přepočet blokovaného
množství“. U vybraných resp. všech skladových položek (tlačítko
Označit vše) lze zrekonstruovat na
základě nevyřízených zakázek
blokované množství na skladě. Po
označení položek klikněte na Zavřít
a po potvrzení dotazu se provede přepočet blokovaného množství. ·
Skladová karta > záložka Přehledy > zde lze nově filtrovat „Náhled“ i „Celkový
stav skladu“ podle rozpětí
blokovaných zakázek. · Objednávky > editační okno > zde bylo doplněno nové políčko Poznámka. Do Poznámky lze doplnit neomezený zápis a lze ji umístit na tisk objednávky. Podle poznámky lze provádět i různé výběry v hlavním listovacím okně. ·
Zakázky
> editace > u položky zaklikávací políčko Ostatní > při zakliknutí se neaktualizuje
blokované množství ve stavu skladu, pokud má položka založenou kartu.
Při exportu do Montážního listu se položka doplní na Typ
Ostatní. Výroba ·
Výrobní
a montážní listy > Tisk > do tisku faktur lze doplnit
QR kód s platebními
informacemi. Povolení a nastavení
QR kódu provedete v menu Pomůcky
> Konfigurace tisku QR kódu
(viz. Popis v části Daňová
evidence a Účetnictví). ·
Nabídkové
listy > záložka Export > po
zakliknutí nové volby „Nová objednávka
na základě materiálu“ lze z nabídek
vyexportovat a vystavit novou objednávku. Objednávku lze následně doupravit
a vytisknout ve Skladech v menu
Objednávky. Adresář ·
Firmy > Editace > tlačítko “Ověření plátce DPH” a “Import adresy podle DIČ” byla
změněna specifikace na evropském portálu pro poskytování informací o
plátcích DPH z členských zemí EU, což zapříčinilo nefunkčnost propojení. Tento problem byl již odstraněn aktualizací odesílaného dotazu. |