| |
Upgrade 1/2018 programu Win Ekonom verze 6.18.1
DAŇ za rok 2017
Nové a upravené formuláře zahrnuté v programu Daň 2017.
Daň z příjmu fyzických osob – byl
vytvořen nový vzor tiskopisu č.24. Ve formuláři byly aktualizovány
grafické změny a byl použit originální podklad pro tisk. Byly aktualizovány
nové parametry – odpočet na penzijní a životní pojištění, školkovné
a daňové zvýhodnění pro druhé dítě a pro třetí a další dítě.
Byla aktualizována poučení u jednotlivých položek. Dále byla
podle nových parametrů aktualizována struktura souboru XML pro vytvoření
souboru DANFO.XML pro zaslání dat přehledu přes portál EPO.
Pomocí tlačítka “EPO" (vedle tlačítka “XML”)
lze spustit stránky daňového portálu, na kterých lze přímo spustit
stránku “Daň z příjmů fyzických osob – od roku 2013 včetně"
a zde kliknutím na tlačítko “Načtení souboru" načíst již dříve
vytvořený soubor XML. Tento způsob odeslání Vám zabezpečí ověření
správnosti formátu a struktury datové zprávy.
Daň z příjmu fyzických osob – příloha č.1 – nový
vzor tiskopisu č.13. Byla zapracována nová položka pro uplatňování
nižšího limitu u výdajových paušálů. Byly aktualizovány grafické
změny formuláře a byl použit originální podklad pro tisk. Byla aktualizována
poučení u jednotlivých položek.
Daň z příjmu fyzických osob – příloha č.2 – nový
vzor tiskopisu č.13. Byla zapracována nová položka pro uplatňování
nižšího limitu u výdajových paušálů. Byly aktualizovány grafické
změny formuláře a byl použit originální podklad pro tisk. Byla aktualizována
poučení u jednotlivých položek a doplněny nové položky.
Daň z příjmu právnických osob – nový vzor tiskopisu č.28,
jsou zohledněny legislativní změny účinné pro vymezené období a sazba
daně 19%. Byly aplikovány grafické změny formuláře a byl použit
originální podklad pro tisk. Byly přidány nové položky. Byla
aktualizována poučení u jednotlivých položek.
Silniční daň – vzor tiskopisu č.16 byla upraven pro rok 2017. Byla
aktualizována grafická úprava
nadpisů a sloupců. Byla aktualizována poučení u jednotlivých položek.
Jako podklad při tisku byla použita kopie originálního tiskopisu. Byl
aktualizován soubor XML pro vytvoření souboru DANSIL.XML. Pomocí
tlačítka “EPO" (vedle tlačítka “XML”) lze
spustit stránky daňového portálu, na kterých lze přímo spustit stránku
“Daňové přiznání k dani silniční – od roku 2009 včetně"
a zde kliknutím na tlačítko “Načtení souboru" načíst již dříve
vytvořený soubor XML. Tento způsob odeslání Vám zabezpečí ověření
správnosti formátu a struktury datové zprávy.
- Zdravotní pojištění OSVČ –
byl aktualizován Přehled o příjmech
a výdajích OSVČ za rok 2017 s upravenými legislativními konstantami a výpočty
pro toto období a novým tiskopisem. Jako podklad při
tisku byla použita kopie originálního tiskopisu. Byla aktualizována
poučení u jednotlivých položek. Byla aktualizována xdp šablona
pro automatické předvyplnění souboru vzp.pdf údaji z formuláře.
Soubor se automaticky otevře v Adobe Readeru, z kterého
lze uložit a následně zaslat přes datovou schránku na příslušnou
zdravotní pojišťovnu.
- Sociální pojištění OSVČ
– byl aktualizován nový Přehled
o příjmech a výdajích OSVČ za rok 2017. V přehledu jsou
zakomponovány nové legislativní konstanty za rok 2017 a pro výpočet
nové zálohy roku 2018. Jako podklad při tisku byla použita kopie
originálního tiskopisu ČSSZ 89 324 17 I/2018. Byla aktualizována poučení
u jednotlivých položek. Byl aktualizován formát XML pro vytvoření
souboru OSVC2017.XML. Pro odeslání XML souboru doporučuji použít
službu ePortál ČSSZ (probíhá zde kontrola zadaných údajů) nebo
datovou schránku (ID ČSSZ 5ffu6xk). Po uložení souboru XML
na disk klikněte na nové tlačítko “ePortál”, které spustí
stránky ePortálu ČSSZ. Na této stránce lze načíst vytvořený
soubor XML do tiskopisu pomocí tlačítka “Načíst tiskopis ze
souboru”.
- Vyúčtování daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti
– byl aktualizován vzor tiskopisu č.22.
Byly aktualizovány grafické
změny formuláře na originálním podkladu pro tisk. Byla aktualizována
poučení u jednotlivých položek. Na záložce č.2 se při najetí myši
na nadpisy sloupců zobrazí textová nápověda k danému sloupci. Byl
aktualizován formát XML souboru DPZVD.XML pro zaslání dat přehledu
přes portál FÚ EPO. Pomocí tlačítka “EPO"
(vedle tlačítka “XML”) lze spustit stránky daňového portálu,
na kterých lze přímo spustit stránku “Vyúčtování daně z příjmů
ze závislé činnosti včetně všech příloh…" a zde kliknutím
na tlačítko “Načtení souboru" načíst námi vytvořený
soubor XML. Tento způsob odeslání Vám zabezpečí ověření správnosti
formátu a struktury datové zprávy.
- Příloha k vyúčtování č.3 – byl aktualizován vzor tiskopisu
č. 16.
Příloha je povinná pro plátce daně provádějící opravy.
Byly aktualizovány grafické změny formuláře a byl použit originální
podklad pro tisk. Byla aktualizována poučení u jednotlivých položek.
Údaje jsou pak načteny do XML souboru vytvořeného ve volbě “Závislá
činnost” (viz. výše).
- Počet zaměstnanců – byl aktualizován nový vzor tiskopisu č. 17.
Byl upraven formulář pro rok 2017. Byly aktualizovány grafické změny
formuláře a byl použit originální podklad pro tisk. Byla aktualizována
poučení u jednotlivých položek.
- Vyúčtování daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně
– byl aktualizován vzor tiskopisu č. 17.
Byly aktualizovány grafické
změny formuláře na originálním podkladu pro tisk. Byla aktualizována
poučení u jednotlivých položek. Na záložce č.2a a záložce č.2b
se při najetí myši na nadpisy sloupců zobrazí textová nápověda k danému
sloupci. Do přehledu bylo doplněno nové tlačítko XML pro vytvoření
souboru DPSVD.XML pro zaslání dat přehledu přes portál FÚ EPO.
Pomocí tlačítka “EPO" (vedle tlačítka “XML”)
lze spustit stránky daňového portálu, na kterých lze přímo
spustit stránku “Vyúčtování daně vybírané srážkou podle zvláštní
sazby daně…" a zde kliknutím na tlačítko “Načtení
souboru" načíst námi vytvořený soubor XML. Tento způsob
odeslání Vám zabezpečí ověření správnosti formátu a struktury
datové zprávy.
Obecné
> Konfigurace
systému > záložka
”Systém, spuštění programu” - nový příznak ”Při editaci údajů
neměnit login údaje zadané při přidání dokladu (datum, čas a ID uživatele)”.
Pomůcky > Konfigurace systému
– byla rozšířena políčka pro zadání adresy firmy, kontaktních údajů
a emailu. Při zápisu do políčka se počet
zbývajících znaků zobrazuje v informačním okně vpravo nahoře.
Údaje o firmě se zobrazují na většině výstupních sestav.
Pomůcky > Konfigurace systému
> záložka EET
– nový příznak “Neodesílat zprávu EET pro platbu kartou”.
Rozhodnutím ústavního soudu se k 28.2.2018 ruší povinnost evidovat
bezhotovostní platbu kartou na server EET. Zakliknutím této volby po
tomto datu se platby kartou v agendách faktury, prodej fakturou, hotově
a pokladnou nebudou odesílat na server EET.
Daňová evidence a Účetnictví
> při uložení dokladu
je u příjmového dokladu odeslána datová zpráva
na FÚ EET a je proveden pokus o získání FIK. Pokud kód FIK
nebyl získán, lze nový pokus provést pomocí tlačítka “Odeslání
zprávy EET”, případně dojde k pokusu o získání FIK při
tisku pokladního lístku. O FIK kód bude žádáno v případě
příjmového dokladu s rozúčtováním tržby, případně při úhradě
pohledávky vzniklé z bezhotovostní faktury, případně hotovostní
faktury, která nebyla dosud označená FIK kódem. Nastavení a přístupnění
EET je popsáno ve speciálním manuálu pro EET.
Drobná pokladna – pro rychlejší zadání
příjmových dokladů lze v Konfiguraci účetnictví, resp.
Konfiguraci daňové evidence zadat příjmový kód a sazbu
dph pro příjmový kód. Při zadání nového dokladu v drobné
pokladně se přednastaví příjmový kód (lze ho změnit na jiný)
a po zadání částky se automaticky rozúčtuje DPH bez rozúčtovací
tabulky.
- Drobná pokladna
> při uložení dokladu je
odeslána datová zpráva na FÚ EET a je proveden pokus o získání FIK.
Pokud kód FIK nebyl získán, lze nový pokus provést pomocí tlačítka
“Odeslání zprávy EET”, případně dojde k pokusu o získání
FIK při tisku pokladního dokladu. Nastavení a přístupnění EET
je popsáno ve speciálním manuálu pro EET.
Kniha pohledávek > záložka
Rekapitulace – pro výběr do rekapitulace pohledávek byla přidána
nová volba ”Vyřizuje”.
při doplnění dodavatelského
dokladu se doplněný údaj automaticky doplní i do variabilního
symbolu (pokud je variabilní symbol prázdný). Pokud údaj dodavatelský
doklad obsahuje i písmena a jiné nenumerické znaky, budou z údaje
doplněného do variabilního symbolu vyjmuty (variabilní symbol je pouze
numerický údaj).
Kniha závazků > záložka Příkazy k úhradě
> tlačítko “Příkaz k úhradě”
> na obrazovce Příkaz
k úhradě je možnost
zakliknout příznak “Tisk v zahraniční měně”.
Po zakliknutí se bude na příkazu k úhradě i na Kontrolním
příkazu tisknout částka v zahraniční měně a zároveň měna
platby.
Kniha DPH > záložka Tisk DPH >
u položky ”číslo z číselníku CZ-NACE” je nové
tlačítko “Nalezení CZ NACE podle IČO”. Po kliknutí se zobrazí
stránky Českého statistického úřadu, kde lze po zadání IČO
nalézt informace o subjektu včetně zařazení do činnosti dle CZ-NACE.
Kód CZ-NACE se používá i pro zařazení do správné fáze používání
EET.
Mzdy
Zaměstnanci – na základní obrazovce jsou tlačítka 1 až 12
pro zobrazení plánovacích kalendářů pro jednotlivé měsíce roku 2018.
Kalendáře jsou aktualizované pro rok 2018. Tlačítko pro aktuální měsíc
je zvýrazněno červeně.
Při změně na leden 2018 se automaticky nastaví kalendářní
dny a svátky ve mzdovém kalendáři pro rok 2018.
Pro rok 2018 zůstává měsíční sleva na poplatníka (2 070 Kč)
na stejné úrovni jako v roce 2017. Zvyšuje se daňové
zvýhodnění na první dítě z 1 117 Kč na 1 267 Kč. Na druhé a další dítě
se v roce 2018 daňové zvýhodnění nezvyšuje. Program si
automaticky při změně období nastaví sazby a upraví výpočty.
Program si automaticky aktualizuje výši tuzemských cestovních náhrad,
které se od 1.1.2018 zvyšují.
- Od roku 2018 se zvyšuje minimální mzda z 11 000 Kč na 12 200
Kč. V programu se tento parametr změní automaticky při změně
období na 1/2018. Minimální hodinová mzda se zvyšuje na
73.20 Kč. Tato změna ovlivní minimální zdravotní pojištění
zaměstnanců resp. zaměstnavatelů z částky 1 485 Kč na částku
1 647 Kč.
- V důsledku zvýšení minimální mzdy z 11 000 Kč na 12
200 Kč jsou vyšší hranice pro uplatnění bonusu v roce
2018. Podmínkou pro nárok na daňový bonus je dosažení příjmu ve
výši poloviny minimální mzdy. Pro rok 2018 je nutné dosáhnout
zdanitelného měsíčního příjmu ve výši 6 100 Kč a pro uplatnění
ročního daňového bonusu alespoň 73 200 Kč (za rok 2018
se však budou počítat již pouze příjmy ze závislé činnosti a
samostatné výdělečné činnosti. V roce 2018 již nebude možné obdržet
daňový bonus pouze z pasivních příjmů, tedy z kapitálových příjmů
a příjmů z pronájmu).
- V programu byla změněna měsíční hranice pro 7% solidární
zvýšení daně na 119 700 Kč měsíčně z původní částky
112 928 Kč měsíčně platící pro rok 2017.
- S účinností od 1.1.2018 se zvyšuje vyměřovací
základ pro platbu pojistného státem za osoby, za které je plátcem
pojistného stát. Dochází k navýšení ze současné částky 6
814 Kč na 7 177 Kč. Použije se u vyměřovacího základu
zdravotního pojištění invalidního zaměstnance zaměstnavatele,
který zaměstnává více než 50 % osob se zdravotním postižením. Tato
změna byla zakódována do softwaru. Pojistné vypočtené z tohoto
vyměřovacího základu činí 969 Kč měsíčně.
- Roční zúčtování daně –
byl upraven nový tiskopis Výpočet
daně a daňového zvýhodnění vzor č.22 za rok 2017. Byly aktualizovány
grafické změny formuláře a použit originální podklad pro tisk. V ročním
zúčtování bylo zohledněno navýšení daňového zvýhodnění na druhé,
třetí a další dítě za rok 2017. Maximální roční daňový
bonus zůstává na částce 60 300 Kč. Bonus mohou
využít jen lidé, kteří měli v kalendářním roce příjem minimálně
ve výši šestinásobku minimální mzdy - pro rok 2017 se částka
zvyšuje na 66 000 Kč. Byla změněna sleva za umístění dítěte
až na 11000 Kč.
- Potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti –
byl
upraven nový tiskopis na aktuální vzor č. 25 za období 2017 a
dále bylo upraveno i aktualizační okno a výpočty pro tento
formulář.
- Žádost o daňové bonusy –
v menu Pojištění a Daňové
bonusy byly na záložce Daňové bonusy aktualizovány údaje pro
nový formulář vzor č.10. Podklad tiskového formuláře byl
také aktualizován na vzor č.10. Pomocí tohoto formuláře mohou plátci
daně v průběhu roku 2018 žádat FÚ o poukázání chybějící částky
vyplacené plátcem daně poplatníkům na měsíčních daňových
bonusech.
- Měsíční přehled zdravotního pojištění - aktualizace.
Byla
aktualizována XDP šablona a pdf podklady pro odesílání Přehledu
o platbě pojistného zaměstnavatele přes datovou schránku. V menu
Pojištění a daňové bonusy lze na kartě Zdravotní v části
“Vytvoření PDF formuláře pro zdravotní pojišťovnu” vybrat
zdravotní pojišťovnu a pomocí tlačítka PDF formulář vytvořit
PDF soubor s předvyplněnými údaji. Soubor lze dále uložit na
disk a odeslat pomocí datové schránky, případně lze formulář
vytisknout. Formuláře byly připraveny pro zdravotní pojišťovny
všeobecná, vojenská, česká průmyslová, oborová a ministerstva
vnitra.
- Změny v nemocenském pojištění od 1.1.2018
- Pro rok 2018 se zvyšuje redukční hranice pro úpravu
denního vyměřovacího základu pro účely výpočtu nemocenské. První
redukční hranice bude činit 1 000 Kč, druhá redukční hranice
1 499 Kč a třetí redukční hranice 2 998 Kč. Z těchto
redukčních hranic si program vypočítá nové redukční hranice pro
náhradu mzdy. Program si hranice nastaví automaticky.
- Od 1. 1. 2018 se zvyšuje sazba nemocenské od 31. dne nemoci z
60 % na 66 % a od 61. dne nemoci z 60 % na 72 % denního
vyměřovacího základu. Od 1.2.2018 se zavádí dávka
otcovské poporodní péče (tzv. otcovské) a od 1.6.2018 dávka
dlouhodobého ošetřovného.
- Do softwaru byly doplněny a aktualizovány pro rok 2017 exporty
do formátu xml pro druhy ePodání, které vyžaduje ČSSZ. Pro
odeslání XML souboru doporučuji použít službu ePortál ČSSZ (probíhá
kontrola zadaných údajů) nebo datovou schránku (ID ČSSZ
5ffu6xk). Po uložení souboru XML na disk klikněte na nové tlačítko
“ePortál”, které spustí stránky ePortálu ČSSZ. Na této
stránce lze načíst vytvořený soubor XML do tiskopisu pomocí
tlačítka “Načíst tiskopis ze souboru”. Soubory xml vytvoříte
podle následujích postupů :
- Přehled o výši pojistného – OSSZ
>
tlačítko Tisk >
tlačítko XML - po
stisknutí si vyberte kam uložíte soubor PVPOJ.XML.
Příloha k žádosti o nemocenské – OSSZ >
tlačítko Tisk >
tlačítko XML - po
stisknutí si vyberte kam uložíte soubor NEMPRI.XML. Aktualizován
byl jak tiskopis, tak soubor XML o nové položky Otcovská, u
bodu f) o příznak, zda má zaměstnanec pracovní volno bez náhrady
a pole pro vložení e-mailové adresy.
Přihlášky a odhlášky – OSSZ > tlačítko
Tisk > tlačítko XML - po
stisknutí si vyberte kam uložíte soubor ONZ.XML.
Evidenční listy důchodového pojištění >
tlačítko Tisk >
tlačítko XML - po
stisknutí si vyberte kam uložíte soubor ELDP.XML.
V návaznosti na legislativní změny o pojistném na sociální
zabezpečení byl nově upraven tiskopis “Příloha k žádosti
o nemocenské” pro rok 2018.
Sklady
Příjem na sklad > v Konfiguraci
skladů v části ”Objednávky” lze
zakliknout volbu "Výběr ze všech objednávek v příjmu".
Volba zajistí, že v příjmu na sklad při výběru objednávky
se budou zobrazovat veškeré objednávky bez ohledu na to zda jsou vyřízené,
resp. mají třeba záporné množství.
> tlačítko Tisk
– pro typ tisku “Faktury s detailními řádky” byl optimalizován
a zrychlen algoritmus pro zpracování faktur před tiskem.
> při uložení dokladu a
odeslání datové zprávy na FÚ EET
zůstává v editačním okně dále aktivní tlačítko Tisk a tlačítko
Peníze pro tisk dokladu a výpočet vrácených drobných.
> při uložení dokladu
a odeslání datové zprávy na FÚ EET
zůstává v editačním okně dále aktivní tlačítko Tisk a tlačítko
Peníze pro tisk dokladu a výpočet vrácených drobných.
Prodej pokladnou > po zapnutí volby
v Konfiguraci skladů (záložka Pokladna, volba ”Zobrazení
a editace osobního čísla v prodeji pokladnou”) lze zobrazit a
editovat osobní číslo zaměstnance (např. pro označení konkrétních
pokladních dokladů osobním číslem odpovědného zaměstnance).
Skladová karta > nová záložka Odběratel.ceny
> na této záložce lze
editovat speciální ceny a odběratelská čísla zboží pro dané
zboží a neomezený počet odběratelů. Každá
položka ve skladě může mít pro libovolného odběratele jinou prodejní
cenu. Tato funkce se zapíná volbou “Speciální ceny pro zadaného
odběratele” v Konfiguraci systému na záložce Ceny.
Pokud jsou ceny zadané, přednastaví se při zadávání v prodeji
fakturou, hotově a v zakázkách. Ceny se přednastaví jak při
přímém zadání řádku s položkou, tak pmocí tlačítka “Výběr
ze skladu”.
přidána položka Uživatel
a datum a čas Aktualizace. Při zabezpečení programu přístupovými
právy se do těchto údajů zapisují údaje o uživateli, který
aktualizoval data.
Zakázky > Editace >
nový příznak Poptávka
(zboží se neblokuje na skladě). Pokud příznak zakliknete nebudou se
blokovat položky ze zakázky (poptávky) na skladové kartě. Dále nebudou
zakázky nabízeny při vyřizování zakázky ani v prodejích při výběru
zakázky. Poptávky jsou v listovacím okně zakázek zvýrazněny silným
písmem. Před tiskem je u zakázek označených příznakem Poptávka
přednastavena volba tisku “Tisk zakázky s hlavičkou nabídky”.
Zakázky > tlačítko
Vyřizovat > při
expedování se kontroluje, zda množství je více než na
stavu skladu. Kontrola probíhá jak při přípravě souboru, tak při
doplnění položek před expedováním.
Adresář
Adresář firem > zabezpečení GDPR – přidána
položka Uživatel a datum a čas Aktualizace. Při zabezpečení
programu přístupovými právy se do těchto údajů zapisují údaje
o uživateli, který aktualizoval data.
Adresář firem > základní
obrazovka > nová záložka
Vozidla. Zde lze zadat informace o vozidlech dané firmy. Po přepnutí
na záložku Vozidla, klikněte na tlačítko Editovat a zde můžete
přidat informace o vozidle – značku vozu, spz vozu a případně VIN.
|