| |
Upgrade 1/2012 programu Win Ekonom verze
6.12.1
DAŇ za rok 2011
- Daň z příjmu právnických osob
– nový vzor tiskopisu č.22,
jsou zohledněny legislativní změny účinné pro vymezené období a sazba
daně 19%. Grafické změny formuláře, byl použit originální podklad pro
tisk. Byla aktualizována poučení u jednotlivých položek.
- Daň z příjmu fyzických osob
– nový vzor tiskopisu č.18.
Nové uspořádání formulářů a nové položky. Změnila se daňová sleva
na poplatníka. Grafické změny formuláře, byl použit originální podklad
pro tisk. Byla aktualizována poučení u jednotlivých položek.
- Daň z příjmu fyzických osob – příloha č.1
– nový
vzor tiskopisu č.7. Grafické změny formuláře, byl použit originální
podklad pro tisk. Byla aktualizována poučení u jednotlivých položek.
- Daň z příjmu fyzických osob – příloha č.2
– nový
vzor tiskopisu č.7. Grafické změny formuláře, byl použit originální
podklad pro tisk. Byla aktualizována poučení u jednotlivých položek.
- Silniční daň – vzor tiskopisu č.14 zůstává v platnosti i pro
rok 2011.
Zdravotní pojištění OSVČ – byl aktualizován Přehled o příjmech
a výdajích OSVČ za rok 2011 s upravenými koeficienty pro toto období a novým
tiskopisem. Jako podklad při tisku byla použita kopie
originálního tiskopisu i s doporučeným tiskovým fontem..
Byla aktualizována poučení u jednotlivých položek.
- Sociální pojištění podnikatele
– nový Přehled o příjmech a
výdajích OSVČ za rok 2011 (89 324 9, I/2012). V přehledu jsou
zakomponovány nové sazby a koeficienty za rok 2011 a pro výpočet nové
sazby roku 2012. Jako podklad při tisku byla použita kopie
originálního tiskopisu. Byla aktualizována poučení u jednotlivých
položek.
- Vyúčtování daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti
– nový vzor č.17.
Byly aktualizovány grafické změny formuláře
na originálním podkladu pro tisk. Byla aktualizována poučení u jednotlivých
položek. Na záložce č.2 se při najetí myši na nadpisy sloupců (např.
sl. 1., sl. 2.) zobrazí textová nápověda k danému sloupci.
- Příloha k vyúčtování č.3 – nový vzor tiskopisu č. 12.
Grafické
změny formuláře, byl použit originální podklad pro tisk. Byla aktualizována
poučení u jednotlivých položek.
- Počet zaměstnanců – nový vzor tiskopisu č. 11.
Upravený formulář
pro rok 2011. Grafické změny formuláře, byl použit originální
podklad pro tisk. Byla aktualizována poučení u jednotlivých položek.
- Vyúčtování daně vybírané srážkou – upravený vzor tiskopisu č.
14.
Byly aktualizovány grafické změny formuláře na originálním
podkladu pro tisk. Byla aktualizována poučení u jednotlivých položek. Na
záložce č.2a a záložce č.2b se při najetí myši na nadpisy sloupců
(např. sl. 1., sl. 2.) zobrazí textová nápověda k danému sloupci.
Daňová evidence
- Pomůcky > Konfigurace systému > záložka DPH
– zde si změňte
sníženou sazbu DPH z 10% na 14 %. Pro plynulejší přecházení
mezi roky není sazba DPH vázána na účetní rok.
- Před začátkem zadávání údajů pro rok 2012 je
potřeba aktualizovat číselník DPH pro rok 2012. To provedete v menu
Daňová evidence > Pomocné soubory > Číselník kódů DPH a
zde klikněte na tlačítko Aktualizace 2012.
- Kniha DPH >
byl aktualizován formulář Souhrnné hlášení
vzor 25 5521 MFin 5521, který byl změněn na Kontrolní opis. Podobně
jako u většiny ostatních formulářů byl použit originální podklad
formuláře.
- Pomocné soubory > Bankovní účty
– v editaci účtu lze
doplnit mezinárodní formát čísla účtu, skládající se ze SWIFT
(BIC) kódu a IBAN kódu. Tento mezinárodní formát lze ověřit
pomocí tlačítka IBAN, které otevře kalkulátor na stránkách ČNB.
Tyto údaje lze přidat na fakturu ve volbě Pomůcky > Úprava tiskových
sestav.
- Pomocné soubory > Faktury – úvodní a závěrečné texty –
zde
lze nadefinovat různé úvodní a závěrečné texty, které lze následně
vybrat a použít ve Fakturách vydaných (v editaci na záložce Texty
tlačítko Výběr úvodního a závěrečného textu), Prodeji
fakturou ve skladech (záložka Vystavení faktury) a Montáži
a výrobě (záložka Vystavení faktury).
- Od 1.1.2012
použije plátce při poskytnutí stavebních prací plátci
s místem plnění v tuzemsku Režimu přenesení daňové
povinnosti. Poskytovatel plnění (dodavatel) vystaví do 15 dnů
ode dne uskutečnění plnění daňový doklad se všemi náležitostmi
běžného daňového dokladu. Jediné, co bude scházet, je výše daně.
Naopak zde bude povinně uvedeno, že výši daně je povinen doplnit a přiznat
příjemce plnění. Povinností příjemce je doplnit na obdrženém daňovém
dokladu výši daně. Příjemce rovněž zodpovídá za správně
stanovenou sazbu daně a vypočtenou DPH. Jak postupovat v softwaru :
- Faktury vydané > pro poskytovatele plnění v režimu přenesení daňové
povinnosti –
odblokujte si v menu Daňová
evidence > Pomocné soubory > Číselník kódů DPH řádek č.25 a
klikněte na tlačítko “Aktualizace 2011”. Při vystavení
faktury pak pouze vyberete řádek č.25 (resp. kód číslo 40) - Režim
přenesení daňové povinnosti a faktura se vystaví bez DPH. Pro odběratele
je třeba do úvodního či závěrečného textu doplnit sazbu
daně a sdělení, že “výši daně je povinen doplnit a přiznat
plátce, pro kterého je plnění uskutečněno”. Pro pohodlnější
práci lze úvodní a závěrečný text nadefinovat (viz. výše Faktury
– úvodní a závěrečné texty) a následně pouze do faktury
vybrat.
- Kniha závazků > pro příjemce plnění v režimu přenesení daňové
povinnosti -
odblokujte si v menu Daňová evidence >
Pomocné soubory > Číselník kódů DPH řádek č.10 resp. řádek č.11
(kódy č. 88 resp. č.89). Při vlastním rozúčtování DPH nastavíte
kurzor na ř.10 resp. ř.11 a kliknete na tlačítko “Klávesa
*” nebo použijete přímo klávesu * z numerické
části klávesnice. DPH se automaticky rozúčtuje a zároveň se
provede odpočet na ř.43 resp. ř.44. Postup je podobný jako při
dovozu ze zahraničí.
- Jako podklad k výpisu z evidence k režimu přenesení
daňové povinnosti lze použít sestavu z Knihy DPH > záložka
Detailní přehled pro kód č. 40, která obsahuje Datum uskutečnění
zdanitelného plnění a základ daně.
Účetnictví
- Pomůcky > Konfigurace systému > záložka DPH
– zde si změňte
sníženou sazbu DPH z 10% na 14 %. Pro plynulejší přecházení
mezi roky není sazba DPH vázána na účetní rok.
-
Před začátkem zadávání údajů pro rok 2012 je potřeba aktualizovat
číselník DPH pro rok 2012. To provedete v menu Daňová evidence
> Pomocné soubory > Číselník kódů DPH a zde klikněte na tlačítko
Aktualizace 2012.
- Kniha DPH > byl aktualizován formulář
Souhrnné hlášení vzor 25 5521 MFin 5521, který byl změněn na
Kontrolní opis. Podobně jako u většiny ostatních formulářů byl
použit originální podklad formuláře.
- Pomocné soubory > Bankovní účty
– v editaci účtu lze
doplnit mezinárodní formát čísla účtu, skládající se ze SWIFT
(BIC) kódu a IBAN kódu. Tento mezinárodní formát lze ověřit
pomocí tlačítka IBAN, které otevře kalkulátor na stránkách ČNB.
Tyto údaje lze přidat na fakturu ve volbě Pomůcky > Úprava tiskových
sestav.
- Pomocné soubory > Faktury – úvodní a závěrečné texty –
zde
lze nadefinovat různé úvodní a závěrečné texty, které lze následně
vybrat a použít ve Fakturách vydaných (v editaci na záložce Texty
tlačítko Výběr úvodního a závěrečného textu), Prodeji
fakturou ve skladech (záložka Vystavení faktury) a Montáži
a výrobě (záložka Vystavení faktury).
- Od 1.1.2012
použije plátce při poskytnutí stavebních prací plátci
s místem plnění v tuzemsku Režimu přenesení daňové
povinnosti. Poskytovatel plnění (dodavatel) vystaví do 15 dnů
ode dne uskutečnění plnění daňový doklad se všemi náležitostmi
běžného daňového dokladu. Jediné, co bude scházet, je výše daně.
Naopak zde bude povinně uvedeno, že výši daně je povinen doplnit a přiznat
příjemce plnění. Povinností příjemce je doplnit na obdrženém daňovém
dokladu výši daně. Příjemce rovněž zodpovídá za správně
stanovenou sazbu daně a vypočtenou DPH. Jak postupovat v softwaru :
- Faktury vydané > pro poskytovatele plnění v režimu přenesení daňové
povinnosti –
odblokujte si v menu Daňová evidence >
Pomocné soubory > Číselník kódů DPH řádek č.25 a klikněte
na tlačítko “Aktualizace 2011”. Při vystavení faktury pak
pouze vyberete řádek č.25 (resp. kód číslo 40) - Režim přenesení
daňové povinnosti a faktura se vystaví bez DPH. Pro odběratele je třeba
do úvodního či závěrečného textu doplnit sazbu daně a
sdělení, že “výši daně je povinen doplnit a přiznat plátce, pro
kterého je plnění uskutečněno”. Pro pohodlnější práci lze úvodní
a závěrečný text nadefinovat (viz. výše Faktury – úvodní a
závěrečné texty) a následně pouze do faktury vybrat.
- Kniha závazků > pro příjemce plnění v režimu přenesení daňové
povinnosti -
odblokujte si v menu Daňová evidence >
Pomocné soubory > Číselník kódů DPH řádek č.10 resp. řádek č.11
(kódy č. 88 resp. č.89). Při vlastním rozúčtování DPH nastavíte
kurzor na ř.10 resp. ř.11 a kliknete na tlačítko “Klávesa
*” nebo použijete přímo klávesu * z numerické
části klávesnice. DPH se automaticky rozúčtuje a zároveň se
provede odpočet na ř.43 resp. ř.44. Postup je podobný jako při
dovozu ze zahraničí.
- Jako podklad k výpisu z evidence k režimu přenesení
daňové povinnosti lze použít sestavu z Knihy DPH > záložka
Detailní přehled pro kód č. 40, která obsahuje Datum uskutečnění
zdanitelného plnění a základ daně.
Mzdy
- Zaměstnanci
– na základní obrazovce jsou tlačítka 1 až 12
pro zobrazení plánovacích kalendářů pro jednotlivé měsíce.
Kalendáře jsou aktualizované pro rok 2012. Tlačítko pro aktuální
měsíc je zvýrazněno červeně.
- Při změně na leden 2012 se automaticky nastaví kalendářní
dny a svátky ve mzdovém kalendáři pro rok 2012.
- Pro rok 2011 dochází ke zvýšení měsíční slevy na
poplatníka z 1 970 Kč na 2 070 Kč a dále zvýšení měsíční
slevy na dítě z 967 Kč na 1 117 Kč. Program si tuto změnu
automaticky nastaví při přechodu na rok 2012. Dále jsou
zaktualizovány tuzemské cestovní náhrady.
- V softwaru byla změněna terminologie u invalidního důchodu a
částečného invalidního důchodu na invaliditu třetího stupně
a invaliditu prvního a druhého stupně. Tato terminologie byla upravená
v číselníku Daňových úlev a slev a na záložce Daňové
údaje v menu Zaměstnanci.
- Roční zúčtování daně –
byl upraven nový tiskopis Výpočet
daně a daňového zvýhodnění vzor č.16 za rok 2011. Byly aktualizovány
grafické změny formuláře a použit originální podklad pro tisk.
- Potvrzení o zdanitelných příjmech –
byl upraven nový tiskopis
na aktuální vzor č. 19.
- Žádost o daňové bonusy –
v menu Pojištění a Daňové
bonusy byly na záložce Daňové bonusy aktualizovány údaje pro
nový formulář vzor č.6. Byly přidány nové položky do části
c) a d) Převedení daňového bonusu. Tiskový formulář byl aktualizován
na vzor č.6.
- Byl aktualizován tiskopis pro Všeobecnou zdravotní pojišťovnu. Jako
podklad při tisku byla použita kopie originálního tiskopisu i
s doporučeným tiskovým fontem.
- Změny v nemocenském pojištění od 1.1.2012
- Pro rok 2012 se mění redukční hranice pro úpravu denního
vyměřovacího základu pro účely výpočtu nemocenské. První
redukční hranice bude činit 838 Kč, druhá redukční hranice 1
257 Kč a třetí redukční hranice 2 514 Kč. Z těchto
redukčních hranic si program vypočítá nové redukční hranice pro náhradu
mzdy.
- Zůstává v platnosti jednotná procentní sazba pro výpočet
denní výše nemocenského a to na 60%.
- Z příjmů nižšího než 2 500 Kč měsíčně (původně 2 000
Kč) se nebude odvádět pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek
na státní politiku zaměstnanosti.
- Nově budou odvodu na sociální pojištění podléhat i odměny
jednatelů a členů představenstev. Je třeba odkliknout u těchto
osob příznak “Neuplatňuje se sociální pojištění za zaměstnance
ani za firmu” v menu Zaměstnanci > Editace > záložka
Daňové údaje.
- Ve výpočtu mzdy u dohody o provedení práce byla zohledněna
účast na pojištění v těch kalendářních měsících, kde započítatelný
příjem z dohody o provedení práce přesáhne 10 000 Kč.
- V menu Mzdy > Přehled o výši pojistného – OSSZ
– zde naleznete aktualizovaný formulář Přehled o výši
pojistného vzor č. ČSSZ – 89 542 8 I/2012.
- V menu Mzdy > Příloha k žádosti o nemocenské –
OSSZ – zde naleznete aktualizovaný formulář ČSSZ - 89
621 5 I/2012, pomocí kterého lze žádat o nemocenskou, ošetřovné,
peněžitou pomoc v mateřství a vyrovnávací příspěvek v těhotenství
a mateřství. Byla aktualizována 1. i 2. strana tiskopisu.
Adresář
- Editace >
záložka Ostatní > nový
příznak "Zákaz prodeje hotově a pokladnou" – po
zakliknutí se firma nezobrazí v seznamu odběratelů a nelze ji zadat v
prodeji hotově a prodeji pokladnou.
- Nová záložka Poznámka, kde lze přímo editovat poznámku u
vybrané firmy. V přístupových právech lze omezit přístup na
tuto novou záložku.
- V přístupových právech lze omezit práci v adresáři
firem pouze pro určitou skupinu pro daného uživatele.
Sklady
Od 1.1.2012 použije plátce při poskytnutí
stavebních prací plátci s místem plnění v tuzemsku Režim
přenesení daňové povinnosti. Poskytovatel plnění (dodavatel) vystaví
do 15 dnů ode dne uskutečnění plnění daňový doklad se všemi
náležitostmi běžného daňového dokladu. Jediné, co bude scházet, je výše
daně. Naopak zde bude povinně uvedeno, že výši daně je povinen doplnit
a přiznat příjemce plnění. Povinností příjemce je doplnit na obdrženém
daňovém dokladu výši daně. Příjemce rovněž zodpovídá za správně
stanovenou sazbu daně a vypočtenou DPH. Jak postupovat ve skladové
části softwaru :
- Prodej fakturou > pro poskytovatele plnění v režim přenesení daňové
povinnosti –
odblokujte si v menu Daňová evidence > Pomocné
soubory > Číselník kódů DPH řádek č.25 a klikněte na tlačítko
“Aktualizace 2011”. Při vystavení dodacího listu zaklikněte volbu Přenesená
daňová povinnost, u jednotlivých řádků na dodacím listu pak bude 0
sazba DPH. Při vystavení faktury se doklad zaúčtuje na řádek
č. 25 do Knihy DPH. Pro odběratele je třeba do úvodního či závěrečného
textu doplnit sazbu daně a sdělení, že “výši daně je
povinen doplnit a přiznat plátce, pro kterého je plnění uskutečněno”.
Pro pohodlnější práci lze úvodní a závěrečný text
nadefinovat (viz. výše Faktury – úvodní a závěrečné texty) a
následně pouze do faktury vybrat.
- Prodej fakturou, hotově, pokladnou - v editaci
nové tlačítko
(vedle políčka Odběratel, s ikonou kalkulačky), které umožní např.
po změně odběratele přepočítat cenu a slevu u již zadaných položek
- pokud je cena a sleva závislá na odběrateli (dealerské skupiny a slevy
dle odběratelů a skupin).
- Pomůcky > Konfigurace systému > záložka DPH
– zde si změňte
sníženou sazbu DPH z 10% na 14 %. Pro plynulejší přecházení
mezi roky není sazba DPH vázána na účetní rok.
- Sklady
> Skladová karta > záložka Přecenění > tlačítko
Hromadné přecenění, zde si lze pomocí tlačítka Hromadná změna
DPH z 10% na 14% změnit hromadně sazbu DPH na skladových kartách.
Pokud by došlo k situaci, kdy byste potřebovali vrátit sazby DPH zpět
na 10% (vystavení dokladu se starým datem), lze pomocí dalšího tlačítka
tuto akci provést.
- Skladová karta >
záložka Přehledy - tisk obrázkového
katalogu s obrázkem číslo 2. Pokud chcete použít při tisku obrázkového
katalogu obrázek skladové položky číslo 2., zaklikněte před tiskem ze záložky
Přehledy příznak "Použít v katalogu obrázek č.2"
- Přístupová práva – část sklady
– lze zvlášť specifikovat
přístup na Konfiguraci skladů a Pomocné soubory ve Skladech.
- Pomocné soubory > Dealerské slevy podle odběratele a sklad.skupin -
nové
tlačítko Kopie - umožní vytvořit kopii aktuální slevy pro jiného
odběratele, resp. skupinu a následně ji upravit.
Montáž a výroba
Od 1.1.2012 použije plátce při poskytnutí
stavebních prací plátci s místem plnění v tuzemsku Režim
přenesení daňové povinnosti. Poskytovatel plnění (dodavatel) vystaví
do 15 dnů ode dne uskutečnění plnění daňový doklad se všemi
náležitostmi běžného daňového dokladu. Jediné, co bude scházet, je výše
daně. Naopak zde bude povinně uvedeno, že výši daně je povinen doplnit
a přiznat příjemce plnění. Povinností příjemce je doplnit na obdrženém
daňovém dokladu výši daně. Příjemce rovněž zodpovídá za správně
stanovenou sazbu daně a vypočtenou DPH. Jak postupovat v části montáž
a výroba :
- Montáž a výroba > pro poskytovatele plnění v režim přenesení daňové
povinnosti –
odblokujte si v menu Daňová evidence > Pomocné
soubory > Číselník kódů DPH řádek č.25 a klikněte na tlačítko
“Aktualizace 2011”. Při vystavení montážního listu zaklikněte
volbu Přenesená daňová povinnost, u jednotlivých řádků na montážním
listu pak bude 0 sazba DPH. Při vystavení faktury se doklad zaúčtuje
na řádek č. 25 do Knihy DPH. Pro odběratele je třeba do úvodního
či závěrečného textu doplnit sazbu daně a sdělení, že
“výši daně je povinen doplnit a přiznat plátce, pro kterého je plnění
uskutečněno”. Pro pohodlnější práci lze úvodní a závěrečný
text nadefinovat (viz. výše Faktury – úvodní a závěrečné
texty) a následně pouze do faktury vybrat.
- Normy výrobků - nový údaj v hlavičce normy - sleva.
Sleva se přenáší
i do montážního listu při výběru normy v montážních
listech.
- Pomůcky > Přístupová práva >
lze vytvořit přístup na tlačítko
Ceny v Normách výrobků. Pomocí tohoto tlačítka lze
provést přepočet cen a případně aktualizaci cen ze skladových
karet.
|