| |
Upgrade 1/2006 programu Win Ekonom verze 6.4.1
DAŇ 2005
Daň z příjmu fyzických osob –
kontroly na max.částky odpočítatelných položek (dar, úrok, penzijní připojištění,
životní pojištění, odborové příspěvky), minimální základ daně.
Daň z příjmu fyzických osob – příloha č.1
– změna u poplatníků vedoucích daňovou evidenci.
Daň z příjmu fyzických osob – příloha č.2
– nová položka úhrn příjmů plynoucích ze zahraničí.
Daň z příjmu fyzických osob – příloha č.5 …
nová příloha pro Výpočet společného základu daně manželů.
Daň z příjmu právnických osob – nový vzor
tiskopisu č.15, jsou zohledněny legislativní změny činné pro vymezené
období. Jedná se zejména o evidenci nové odpisové skupiny (1a), evidenci
nové odčítatelné položky od základu daně a také o evidenci nové slevy
na dani. Nová sazba daně - (26 %).
Silniční daň (jiné údaje při snížení sazby)
Sociální pojištění podnikatele – kompletní změna
formuláře (rozdělení na hlavní a vedlejší činnost OSVČ). Jiné uspořádání
tiskového formuláře.
Zdravotní pojištění podnikatele – nové
koeficienty, výpočty, formuláře.
Vyúčtování daně z příjmů fyzických osob ze závislé
činnosti
Přehled souhrnných údajů – nový formulář určný
jako příloha k Vyúčtování daně z příjmu fyzických osob ze závislé
činnosti a z funkčních požitků.
Vyúčtování daně vybírané srážkou
Počet zaměstnanců – upravený formulář pro rok
2005.
Příloha k vyúčtování
Veškerá poučení najdete na CD v adresáři Poučení_Daň_2005
Obecné
- Archivování historie aktualizace záznamů
– v menu Pomůcky
> Konfigurace systému lze na záložce Systém zapnout volbu Archivování
historie aktualizace záznamů. Po zapnutí této volby se veškeré úpravy
v hlavních tabulkách zapisují do speciálního souboru. Tento soubor
historií si lze prohlížet v menu Pomůcky > Historie úprav.
Zde lze také vymazat historii k určitému datu, neboť při větším
množství obratů tento soubor rychle narůstá.
- Pokud zhavarují indexy takovým způsobem, že program hned po spuštění
hlásí chyby (např. po výpadku proudu či ”tvrdém” restartu počítače),
lze při spuštění programu v okně pro výběr adresáře vybrat
poškozený adresář a spustit tlačítko Reindexace. Po kladném
zodpovězení dotazu budou indexy opraveny.
- Možnost automatického vypnutí programu v zadaný čas
– v menu
Pomůcky > Konfigurace systému lze na záložce Systém zadat
čas automatického vypnutí programu. V zadané položce lze
pomocí klávesy Space dosadit aktuální datum a čas a potom
upravit pouze čas, kdy chcete aby se program automaticky vypnul (ze zadaného
výrazu se používá pouze časová část). Tuto volbu lze například
využít při práci na síti, kdy se jednotlivé počítače nevypínají
a nemáte jistotu, zda všichni uživatelé před odchodem z firmy
program vypnou. Zapnutý program může způsobit např. nezazálohování
veškerých dat při nočním automatickém zálohování. Pokud by uživatel
nechal rozdělaný a neuložený doklad, bude tento doklad při automatickém
ukončení programu automatický uložen.
- V editačních oknech,
kde se vyskytuje detailní mřížka
s detailními záznamy (např. v prodeji fakturou seznam prodaných
skladových položek), lze stisknutím pravého tlačítka myši na této
mřížce vyvolat místní nabídku, kde lze volbou Kopie aktuálního
řádku vytvořit další řádek s těmi samými údaji jaké
obsahuje aktuální řádek (vytvoří se kopie).
- Ve všech oknech, kde se vyskytují mřížky se sloupečkem poznámka
(v údaji je napsáno memo a jedná se o nekonečnou poznámku), lze
pouhým postavením kurzoru, či myši na tento údaj zobrazit okno s informacemi
zapsanými v této poznámce. Dvojklikem myši na tomto údaji
lze vyvolat samostatné okno, v kterém lze detailně
zobrazit tuto informaci.
Daňová evidence
Kniha pohledávek > záložka Rekapitulace > ve
všech tiskových výstupech se zobrazuje nová položka Počet dnů po
splatnosti (rozdíl mezi aktuálním datem a datumem splatnosti). Tento údaj
je i k dispozici v seznamu vzniklém po stisknutí tlačítka Náhled
na této kartě.
Pomocné soubory > Číselník kódů DPH > nové tlačítko Vložit
nové řádky, pomocí kterého lze vkládat do číselníku nové řádky
DPH, případně aktualizovat staré řádky, pokud tak vyplyne z úpravy zákona.
V současné verzi byl doplněn řádek 510 - Celková částka uskutečněných
plnění s nárokem na odpočet daně (odpovídá řádku 40 v číselníku).
Lze použít např. při poskytnutí služby v tuzemsku zahraniční osobě,
částka se přičítá k celkovému součtu na řádku 510.
Pomocné soubory > Bankovní účty – možnost nastavit u jednoho
bankovního účtu příznak Prioritní účet pro fakturaci. Potom se
bude tento účet přednastavovat ve fakturách vydaných, v prodeji
fakturou, v zálohových fakturách a v montáži a výrobě (všude,
kde se vystavují faktury).
Faktury vydané > nové tlačítko Pohledávka, pomocí kterého
lze zobrazit pohledávku příslušející k dané faktuře.
- Bankovní výpisy >
možnost na jednom výpise použít několik
měn (pro každý řádek lze použít samostatnou měnu). Použití např.
při párování zahraničních faktur a závazků v různých měnách z korunového
účtu.
Podvojné účetnictví
Bankovní výpisy – nové položky příjem a
výdej zahraničí (suma příjmu a výdeje v zahraniční měně).
Sumy se zobrazují jak v základním, tak v editačním okně.
Hlavní kniha – záložka Výsledovka – upraven výpočet pro minulé
období, do výpočtu se nezohledňuje doklad vytvořený při uzavření
roku v interních dokladech, což zajistí zobrazení stavu v minulém
období stejně, jako před uzavřením roku.
Kniha pohledávek > záložka Rekapitulace > ve všech tiskových
výstupech se zobrazuje nová položka Počet dnů po splatnosti (rozdíl
mezi aktuálním datem a datumem splatnosti). Tento údaj je i k dispozici
v seznamu vzniklém po stisknutí tlačítka Náhled na této kartě.
Hlavní kniha – záložka Zisk – tlačítko Náhled, pomocí
kterého lze veškeré data pro tiskové sestavy zobrazit i v listovacím
okně.
Pomocné soubory > Číselník kódů DPH > nové tlačítko Vložit
nové řádky, pomocí kterého lze vkládat do číselníku nové řádky
DPH, případně aktualizovat staré řádky, pokud tak vyplyne z úpravy zákona.
V současné verzi byl doplněn řádek 510 - Celková částka uskutečněných
plnění s nárokem na odpočet daně (odpovídá řádku 40 v číselníku).
Lze použít např. při poskytnutí služby v tuzemsku zahraniční osobě,
částka se přičítá k celkovému součtu na řádku 510.
Pomocné soubory > Bankovní účty – možnost nastavit u jednoho
bankovního účtu příznak Prioritní účet pro fakturaci. Potom se
bude tento účet přednastavovat ve fakturách vydaných, v prodeji
fakturou, v zálohových fakturách a v montáži a výrobě (všude,
kde se vystavují faktury).
Faktury vydané > nové tlačítko Pohledávka, pomocí kterého
lze zobrazit pohledávku příslušející k dané faktuře.
- Bankovní výpisy > možnost na jednom výpise použít několik
měn (pro každý řádek lze použít samostatnou měnu). Použití např.
při párování zahraničních faktur a závazků v různých měnách
z korunového účtu.
Mzdy
- Pojištění > záložka Zákonné – možnost měnit při
vystavení závazku datum a číslo závazku.
- Pojištění > záložka Zdravotní – úprava formulářů pro přihlášku
a odhlášku na zdravotní pojištění (nové kolonky pro adresu
pojištěnce).
- Pojištění > Sociální > Přihlášky a Odhlášky –
úprava
formuláře (vložení loga ČSSZ).
- Pojištění a daňové bonusy >
nová záložka Daňové bonusy
> možnost doplnění údajů a tisk formuláře Žádost o poukázání
chybějící částky vyplacené plátcem daně poplatníkům na měsíčních
daňových bonusech. Pomocí tlačítka Přepočet lze dotáhnout
údaje za zadaný měsíc do řádků č.1 až č.3. Dále lze zakliknutím
volby a doplněním údajů určit, kam chcete peníze od finančního
údaje zaslat. Tisk se provádí na přední a zadní stranu.
- Automatické nastavení kalendáře pro rok 2006 (pracovní a kalendářní
dny).
- Zaměstnanci >
nová tlačítka pomocí nichž lze zobrazit graficky
zpracované Plánovací kalendáře pro rok 2006. Podle zvoleného období
je vždy zvýrazněno tlačítko s daným měsícem. Pokud okno plánovacího
kalendáře nezavřete, lze ho mít zobrazen a používat i v dalších
částech mezd – např. Soupiskách mezd.
- Daňové úlevy se od roku 2006 mění na daňové slevy
a tím se mění
systém výpočtu výsledné daně. Při změně období na rok 2006 se
vygenerují daňové slevy do souboru Daňové úlevy a slevy ve mzdách.
- Nové sazby při výpočtu daně – změna z 15% na 12% a z 20% na 19%. Mění
se i nejnižší hranice pro výpočet daně.
- Potvrzení o zdanitelných příjmech –
nové položky zohledňující
měsíční slevy na dani a úhrn vyplacených měsíčních daňových
bonusů.
- Roční zúčtování daně – nová položka Sleva na dani,
nový formulář zohledňující Daňové zvýhodnění, Zúčtování záloh
na daň po slevě a Zúčtování měsíčních daňových bonusů. V editaci
ročního zúčtování daně nová záložka Daňové zvýhodnění zohledňující
zúčtování záloh na daň po slevě.
Adresář
- V menu nová volba Export a import adresáře firem, kde je možno
vyexportovat adresář firem a poté ho synchronizovat podle
určitých klíčů s adresářem v jiném počítači nebo v jiném
datovém adresáři.
- Další e-mailové adresy č.2 a č.3, prodloužení stávajícího
e-mailu na 50 znaků. Další tlačítka pomocí nichž lze přímo vytvářet
nové zprávy se zadanou e-mailovou adresou.
- U políčka DIČ je tlačítko Ověření
, které Vám v internet
prohlížeči zobrazí webovou stránku pro ověření zadaného DIČ. Na
stránce lze ověřit veškerá platná DIČ v celé Evropské Unii.
- V Adresáři firem na záložce Osoby je nový údaj Datum
narození majitele. Pokud v Konfiguraci systému zadáte
na záložce Systém, spuštění programu ”Upozornění na
narozeniny majitele firmy”, bude se zadaný počet dní před
datumem narození zobrazovat na hlavní ploše programu seznam
firem s datumem narození.
- Při zadání IČO resp. DIČ je tento údaj kontrolován v celém
adresáři firem a pokud vznikne duplicita, je na ní uživatel upozorněn.
Jde pouze o informativní upozornění, duplicita IČO a DIČ je v programu
povolena.
Sklady
Skladová karta > záložka Přecenění a přepočet > tlačítko
Hromadné přecenění, zde je další volba dosadit
cenu, nebo přepočítat cenu na základě rabatu pro vybrané položky. Lze
zadat jednotnou cenu, případně rabat a pomocí tlačítka Výběr skladových
položek vybrat položky na kterých chceme změnu provést. Cena, která se
bude měnit se určuje přepínačem Výběr ceny pro přecenění.
Skladová karta > Editace > záložka Další údaje, nové údaje
Spřažená položka (sklad, skupina, skladová položka). Při prodeji
fakturou, hotově nebo pokladnou se při výběru skladové položky
automaticky doplní další řádek se spřaženou položkou, pokud je na
skladové položce zadána. Lze použít např. při prodeji balíčků zboží,
nebo při aplikaci zákona o Elektronickém odpadu, kde lze jako spřaženou
položku zadat položku s recyklačním poplatkem, která se musí
na dokladě evidovat zvláštním řádkem. Pokud v menu Sklady >
Konfigurace skladů si zakliknete volbu Editace spřažené položky v příjmu,
máte možnost ihned v příjmu zboží opravit u stávajících
položek, či doplnit u nových položek spřaženou položku.
Příjem – Tisk – možnost vytvoření a tisku Uživatelské
sestavy. Uživatelskou sestavu si lze nadefinovat v menu Pomůcky
> Speciální uživatelské sestavy, kde vyberete Typ sestavy ”Příjemky”.
Pomocí tlačítka Upravit… lze sestavu přizpůsobit požadavkům
zákazníka.
V menu Sklady > Konfigurace skladů si lze zapnout volbu Hledat
ve stavu skladu pouze podle čísla. Tato volba umožňuje při prodeji
zadat pouze číslo skladové položky a program si bez ohledu na zadané
číslo skladu či číslo skupiny sám vyhledá skladovou položku ve
stavu skladu. Dá se využít např. při použití skupin a zároveň načítání
čísla skladové položky čtečkou čárového kódu.
V menu Sklady > Konfigurace skladů si lze zapnout volbu Načtení
dat z externí čtečky čárového kódu (Clipher 8001). Při použití
tohoto parametru se při prodeji fakturou, hotově nebo pokladnou program
zeptá, zda chcete naimportovat data z externí čtečky čárového kódu.
Pro načtení dat z této čtečky se používá software IR_READ.EXE,
který zajišťuje komunikaci mezi kolébkou s čtečkou Cipher 8001 a
PC vzájemně propojených přes COM port.
Při prodeji možnost používat při prodeji systém slev podle odběratelů
a skladových skupin. Tento systém práce zapnete volbou Používat
při prodeji systém slev podle odběratelů a skladových skupin v menu
Sklady > Konfigurace skladů. Slevy podle odběratelů a skladových
skupin zadáte v menu Sklady > Pomocné soubory > Slevy podle
odběratelů a sklad.skupin. Při prodeji fakturou a prodeji hotově se
do slevy dosadí pro zadaného odběratele a zadanou skladovou skupinu sleva.
Pokud tento systém využijete, mají tyto slevy, pokud jsou vyplněny přednost
před dealerskými slevami a slevami zadanými v adresáři firem. U
konkrétní skladové položky lze pro daného odběratele určit speciální
slevu, či přímo speciální prodejní cenu. Takovouto položku
doplňte do detailního seznamu. Pokud se cena ponechá nulová a vyplní
se sleva, dosadí se při prodeji standardní prodejní cena a sleva ze
spec.ceníku.
Prodej fakturou > možnost tisku dokladů i z editačního
okna pomocí tlačítka Tisk.
Příjem > možnost tisku příjemky i z editačního
okna pomocí tlačítka Tisk.
Skladová karta > záložka Přehledy > Tisk ceníku – možnost
výběru konkrétních skladových položek, které se mají v ceníku
vytisknout.
Prodej hotově a prodej pokladnou – možnost označit doklad příznakem
Prodej kartou a ve vyhodnocení přes Přehledy možnost
odfiltrovat pouze tyto doklady. Stejná možnost i při prodeji přes externí
pokladnu Win Kasa.
- Skladová karta > záložka Čárový kód
– před tiskem si lze
určit, zda tištěné štítky budou řazeny podle čísla skladové položky
nebo podle názvu skladové položky.
- V Konfiguraci skladů si lze zakliknout příznak ”Používat
skupiny firem při prodeji a příjmu”
. Před každým výběrem firmy
v prodeji fakturou, prodeji hotově nebo příjmu si uživatel
vybere ze seznamu skupinu firem a potom se mu zobrazí k výběru
pouze tato skupina adres. Lze použít např. pro oddělení odběratelů a
dodavatelů, číi jiných kategorií firem.
- Skladová karta > záložka Limity >
nové tlačítko Přepočet
obratů, pomocí kterého lze vypočítat obrat z prodeje a výdeje
pro zadané období. Tyto vypočtené obraty se dosadí do kolonky Obrat na
skladové kartě. Tuto funkci lze využít např. ke zjištění tkzv. ležáků
(zboží, které se již dlouhou dobu neprodávalo), či nastavením výběru
na OBRAT = 0 a zároveň STAV = 0 lze zjistit zboží, které
není na skladě a nemělo dlouho žádný obrat, čili ho lze zrušit.
- Skladová karta >
nová záložka Obraty, zde si můžete
pro vybranou skladovou položku zobrazit seznam příjemek, prodejek a výdejek,
převodek, nevyřízených objednávek resp. nevyřízených zakázek podle
zvoleného tlačítka. Sestava je seřazená podle datumu.
Montáž a výroba
- Ve výrobě a montáži použít doporuč.cenu z norem (konfigurace,
montáž a výroba)
- Při fakturaci a tisku montážních listů lze použít doporučenou cenu
z norem výrobků. Zapíná se v Konfiguraci montáže a výroby
na záložce Ceny. Tohoto lze například využít, pokud chcete
montážní listy zadávat v nákupních cenách (pro sledování
nákladů), ale fakturaci musíte samozřejmě provádět v prodejních
a doporučených prodejních cenách. V tomto případě lze v montáži
a výrobě na kartě Vystavení faktury, pomocí tlačítka Přepočet
zisku přepočítat zisk jako rozdíl mezi fakturovanou částkou a
cenou celkem na všech montážních listech.
- Montáž a výroba > Editace > tlačítko Změna DPH
– umožňuje
změnit DPH u jednotlivých řádků montážního listu a to z nižší
sazby na vyšší a opačně. Lze využít u montážních firem, které při
zadávání montážního listu ještě nevědí, zda půjde o montáž s 5 %
nebo 19 % sazbou DPH.
- Normy výrobků –
nová položka nákupní cena celkem, kam
se dopočítávavá nákupní cena z materiálů a z dalších výrobků.
Při použití normy v montáži a výrobě se nákupní cena výrobku
kalkuluje do nákupní ceny montážního listu.
- Montáž a výroba >
možnost tisku dokladů i z editačního
okna pomocí tlačítka Tisk.
- Montáž a výroba > záložka Přehledy >
nový příznak Souhrnná
sestava. Po zakliknutí se vysčítá množství a cena celkem podle
skladových položek jak v Detailním přehledu, tak v Rozpadu
norem.
Kniha jízd
- Kniha jízd firemním vozidlem – nová záložka Přečíslování,
která umožňuje pro zvolenou SPZ provést seřazení podle data a přečíslování
Knihy jízd od čísla 1.
|