| |
Obecné
- Pro vyhledávací a výběrové tlačítko (resp. klávesu F5 a F8)
byl rozšířen seznam operátorů o další funkce větší a rovno
než a menší a rovno než.
- Pro uživatele, kteří používají elektronický systém nápovědy
(klávesa F1 v programu, nebo volba Nápověda plus, resp. Nápověda
standard přes Start > Programy > Win Systém ve Windows) byl
tento help kompletně doplněna a rozšířen o popis novinek v programu.
Daňová evidence
Pokladní deník > záložka Stav a výpisy > nové
tlačítko “Přepočet celkových částek”, pomocí kterého lze přepočítat
celkové částky u všech dokladů na základě detailních částek jednotlivých
řádků.
- Interní doklady > přidání či editace nového interního dokladu
> tlačítko Zápočet.
Pokud vytváříte interní doklad jako zápočet
pohledávek a závazků, resp. pohledávek (závazků) a dobropisů pohledávek
(dobropisů závazků), pomůže Vám okno ”Zápočet pohledávek a závazků”
k výběru pohledávek a závazků do interního dokladu. V okně
zadejte nejdříve firmu, pro kterou chcete zobrazit pohledávky a závazky.
Klikněte na tlačítko Načtení pohledávek a závazků a do listovacích
seznamů se načtou nezaplacené (přeplacené) pohledávky resp. závazky.
Do sloupečku Uhradit zapište částku k jednotlivým pohledávkám
a závazkům, které zápočtujete. V kolonce Rozdílná
částka by měla být po zapsání všech částek 0.
- Konfigurace účetnictví > záložka Fakturace > položka Předdefinovaná
sazba DPH pro fakturaci – do položky lze zadat povolené sazby DPH. Při
vystavení faktury vydané se na každém novém řádků přednastaví
tato sazba. Pokud používáte např. převážně sazbu DPH 19%, ale občas
i sazbu 0% nebo 5% zajistí Vám tento systém, že sazbu DPH nenecháte
nevyplněnou, či omylem nevyberete ze seznamu jinou sazbu.
- Faktury vydané, Kniha pohledávek, Kniha závazků > editační okno
>
pokud uživatel nezná, nebo nemůže nalézt firmu v rozbalovacím
seznamu, lze vymazáním údaje v políčku firma a stisknutím klávesy
Enter zobrazit seznam firem v tkzv. listovacím okně, kde lze
hledat v jakémkoliv sloupci a vybraná firma se přenese zpět do políčka
firma.
- Kniha závazků > záložka Rekapitulace >
ve všech tiskových
výstupech se zobrazuje nová položka Počet dnů po splatnosti (rozdíl
mezi aktuálním datem a datumem splatnosti). Tento údaj je i k dispozici
v seznamu vzniklém po stisknutí tlačítka Náhled na této kartě.
- Konfigurace účetnictví > záložka Kódy >
část Homebanking
položka Párování výpisu pouze podle variab.symbolu –
standardně je při importu výpisu z homebankingu párován výpis
s pohledávkami a ze závazky podle variabilního symbolu a podle dlužné
částky, zakliknutím tohoto příznaku se bude výpis párovat
pouze podle variabilního symbolu a pokud částka nebude nulová
(užitečné v případě, pokud probíhají často částečné platby).
- V Konfiguraci účetnictví lze přepnout příznak Nezapisovat
automaticky kurz do kurzového lístku, což má za následek, že při výběru
kurzu pro nové datum, se automaticky nezapíše do kurzového lístku.
Lze použít při např. při práci s ročním kurzem, kdy není
potřeba plnit kurzový lístek pro každý den tím samým kurzem
Účetnictví
- Bankovní výpisy, Pokladní deník, Faktury vydané, Kniha pohledávek,
Kniha závazků > editační okno >
pokud uživatel
nezná, nebo nemůže nalézt firmu v rozbalovacím seznamu, lze vymazáním
údaje v políčku firma a stisknutím klávesy Enter zobrazit seznam
firem v tkzv. listovacím okně, kde lze hledat v jakémkoliv
sloupci a vybraná firma se přenese zpět do políčka firma.
Bankovní výpisy > možnost editace firmy na každém řádku.
Lze využít u dokladů, které se nepárují se saldokontem a kde je
potřeba zaznamenat zkratku firmy, ke které se daný obrat vztahuje.
Pokladní deník > možnost editace firmy na každém řádku.
Lze využít u dokladů, které se nepárují se saldokontem a kde je
potřeba zaznamenat zkratku firmy, ke které se daný obrat vztahuje.
- Pokladní deník > záložka Stav a výpisy >
nové tlačítko
“Přepočet celkových částek”, pomocí kterého lze přepočítat celkové
částky u všech dokladů na základě detailních částek jednotlivých
řádků.¨
- Drobná pokladna –
možnost zadávání drobných příjmových a
výdajových dokladů do drobné pokladny (zrychlený systém zadávání,
možnost využít pouze účty pro pokladnu – označení v číselníku
účtů). Doklady se do DPH, hlavní knihy a do pokladního deníku zaúčtují
pomocí záložky Zaúčtování a tisk. Doklady se zaúčtují
souhrnně za období měsíc podle zadaných účtů. Sumu nezaúčtovaných
dokladů lze zjistit na záložce Stav.
- Interní doklady > přidání či editace nového interního dokladu
> tlačítko Zápočet. Pokud vytváříte interní doklad jako zápočet
pohledávek a závazků, resp. pohledávek (závazků) a dobropisů pohledávek
(dobropisů závazků), pomůže Vám okno ”Zápočet pohledávek a závazků”
k výběru pohledávek a závazků do interního dokladu. V okně
zadejte nejdříve firmu, pro kterou chcete zobrazit pohledávky a závazky.
Klikněte na tlačítko Načtení pohledávek a závazků a do
listovacích seznamů se načtou nezaplacené (přeplacené) pohledávky
resp. závazky. Do sloupečku Uhradit zapište částku k jednotlivým
pohledávkám a závazkům, které zápočtujete. V kolonce
Rozdílná částka by měla být po zapsání všech částek 0.
- Interní doklady > možnost vytvoření číselných řad pro
interní doklady v menu Pomůcky > Číselné řady. Pokud
zadáte číselné řady (typ dokladu ”interní d.”), musíte si
při zadání nového interního dokladu vybrat ze zadaných číselných
řad. Číslo interního dokladu se poté nastaví podle vybrané číselné
řady.
- Konfigurace účetnictví > záložka Fakturace >
položka Předdefinovaná
sazba DPH pro fakturaci – do položky lze zadat povolené sazby DPH. Při
vystavení faktury vydané se na každém novém řádků přednastaví
tato sazba. Pokud používáte např. převážně sazbu DPH 19%, ale občas i
sazbu 0% nebo 5% zajistí Vám tento systém, že sazbu DPH nenecháte nevyplněnou,
či omylem nevyberete ze seznamu jinou sazbu.
- Při vystavení dobropisu je potřeba vytisknout i Potvrzení o
uznání dobropisu a nechat toto potvrzení schválit druhou stranou.
Pokud chcete zajistit zaúčtování dobropisu do DPH až po schválení Potvrzení,
zaklikněte v Konfiguraci účetnictví na záložce Fakturace
volbu “Dotazovat se při fakturaci na potvrzení o uznání
dobropisu”. Po zakliknutí této volby se bude program při vystavení
dobropisu z účetnictví, resp. ze skladů dotazovat zda jste již
obdrželi Potvrzení o uznání dobropisu. Při záporné odpovědi se
dobropis nezaúčtuje do DPH. Po obdržení potvrzení o uznání
dobropisu musíte ve Fakturách vydaných kliknout u daného
dobropisu na tlačítko Zaúčtování dobropisu do DPH a dobropis
bude zaúčtován.
- Kniha pohledávek a Kniha závazků > záložka Rekapitulace >
nový
příznak přeplacené. Zakliknutí tohoto příznaku umožňuje
zobrazit přeplacené závazky resp. pohledávky, či-li doklady s částkou
větší než 0 a dluhem menší než 0.
- Kniha závazků > záložka Rekapitulace > ve všech tiskových
výstupech se zobrazuje nová položka Počet dnů po splatnosti (rozdíl
mezi aktuálním datem a datumem splatnosti). Tento údaj je i
k dispozici v seznamu vzniklém po stisknutí tlačítka Náhled
na této kartě.
- Konfigurace účetnictví > záložka Účty >
část Homebanking
položka Párování výpisu pouze podle variab.symbolu –
standardně je při importu výpisu z homebankingu párován výpis
s pohledávkami a ze závazky podle variabilního symbolu a podle dlužné
částky, zakliknutím tohoto příznaku se bude výpis párovat
pouze podle variabilního symbolu a pokud částka nebude nulová
(užitečné v případě, pokud probíhají často částečné platby).
- V Konfiguraci účetnictví lze přepnout příznak Nezapisovat
automaticky kurz do kurzového lístku, což má za následek, že při výběru
kurzu pro nové datum, se automaticky nezapíše do kurzového lístku.
Lze použít při např. při práci s ročním kurzem, kdy není
potřeba plnit kurzový lístek pro každý den tím samým kurzem
- Hlavní kniha > Předvaha > tisk sestav > nové součtové řádky
podle syntetických účtů.
- Hlavní kniha > Účetní deník >
lze vybrat pouze doklady s určitou
souvztažností účtů (zadáním účtů do políček MD a DAL v části
Souvztažnost účtů na dokladě.
- Hlavní kniha >
nový údaj v obratech variabilní symbol.
Při zaúčtování do hlavní knihy z jakékoliv agendy účetnictví,
skladů, montáže a výroby či mezd se do souboru obratů dosadí i
variabilní symbol účtované transakce. Přehledy obratů přes tlačítko
Tisk či na záložce Účetní deník lze potom provádět i
podle variabilního symbolu.
- Hlavní kniha > záložka Rozvaha resp. Výsledovka
> možnost
zakliknout příznak Zobrazení a úprava před tiskem, což umožní
zobrazení a editaci numerických údajů na rozvaze, resp. Na výsledovce
před vlastním tiskem.
- Hlavní kniha > záložka Rozvaha resp. Výsledovka
> nové
parametry u položky Výpočet a zobrazení rozvahy v, > zaokrouhlení
v celých korunách a zaokrouhlení v tisících korunách > možnost
průběžného zaokrouhlení (stávající volba, částky se
zaokrouhlují před vlastním součtem do součtových řádků) a závěrečného
zaokrouhlení (zaokrouhlují se až konečné řádky před zobrazením a
součtové řádky).
- Pomocné soubory > Účtový rozvrh > tlačítko Přečíslování
–
funkce umožňující v celém systému převod veškerých
obratů vybraného čísla účtu na jiné číslo účtu.
Adresář
- Korespondence > možnost kopírovat již jednou vytvořenou
korespondence na novou. Pomocí editace otevřete okno editace Korespondence a
zde pomocí tlačítka Kopie korespondence lze zkopírovat stávající
korespondenci na novou. Nová korespondence se ihned zobrazí v editačním
okně, takže lze provádět změny.
- Adresář firem > Editace > záložka Osoby >
nové dvě položky
Datum narození u zaměstnanců. Pokud jsou vyplněny a je zadán v Konfiguraci
systému (menu Pomůcky) na záložce údaj Upozornění na narozeniny (zadává
se kolik dnů před narozeninami má systém upozorňovat), bude se při
startu programu zobrazovat na hlavní ploše programu - firma, příjmení,
datum a den narození u oslavence.
Sklady
- Příjem, Prodej fakturou, Prodej hotově, Prodej pokladnou, Výdej,
Objednávky, Zakázky > editační okno >
pokud
uživatel nezná, nebo nemůže nalézt firmu v rozbalovacím
seznamu, lze vymazáním údaje v políčku firma a stisknutím klávesy
Enter zobrazit seznam firem v tkzv. listovacím okně, kde lze
hledat v jakémkoliv sloupci a vybraná firma se přenese zpět do políčka
firma.
- Příjem > tlačítko Prodej –
příjemky z kterých byl již
jednou proveden prodej jsou označeny příznakem a pokud by na základě
této příjemky probíhal nový prodej, bude na to uživatel
upozorněn.
- Příjem > na políčku číslo faktury
probíhá kontrola na
duplicitu čísla faktury v příjmu pro zadaného dodavatele. Pokud
duplicita nastane, je na ní uživatel upozorněn, ale může pokračovat v zadávání
dat.
- Příjem > tlačítko Prodej > tlačítko Úprava řádků >
pomocí
tlačítka Výběr další příjemky lze doplnit do seznamu pro prodej
řádky z vybrané příjemky.
- Příjem > tlačítko Prodej >
možnost vystavit na základě příjemky
převodku. V tomto případě musíte vyplnit sklad na který
skladové položky převádíte (položka Převod na sklad).
- Zaúčtování hotovostních a pokladních dokladů
lze provádět buď
přímo do pokladního deníku, nebo do drobné pokladny v účetnictví.
O tom kam se provede zaúčtování rozhoduje příznak v menu Účetnictví
> Konfigurace účetnictví > Zaúčtování hotovostních dokladů do
drobné pokladny. Doporučujeme tuto volbu nastavit a během roku ji nepřepínat.
Při odúčtování dokladů musí být volba nastavena stejným způsobem
jako při zaúčtování.
- Prodej fakturou a prodej hotově – možnost prodávat vybranému
odběrateli za speciální ceny, které se dají zadat na skladové
kartě buď v záložce Přecenění a přepočet nebo v editaci
skladové karty na záložce Další údaje v části Další
ceny v políčku Spec.prodej. V adresáři firem
lze zadat firmu pro kterou budeme tuto cenu používat v editaci na
záložce Ostatní zakliknutím údaje Při prodeji používat
speciální prodejní cenu.
- Prodej > záložka Přehledy > tlačítko Náhled –
Detailní přehled > zde se zobrazí nový sloupec Sleva_kc,
který udává slevu v korunách na jednotlivých řádcích.
- Skladové karty > Regleta >
možnost zobrazit regletu v řádkovém
zobrazení po zakliknutí přepínače Zobrazit regletu v řádkovém
zobrazení.
- Skladová karta >
nová položka Nákupní cena za balení.
Při příjmu lze zadat v okně Přepočet balení Cenu za balení (automaticky
se dosazuje ze skladové karty), na základě které se přepočte
do příjemky cena za jednu položku v balení.
- Skladové karty > záložka Inventura – nové tlačítko
pro načtení dat z externí čtečky čárového kódu do sloupce Fyzický
stav (zároveň dojde k přepočtu sloupce Rozdíl). Slouží
pro zaznamenání fyzického stavu zboží do externí čtečky Cipher a
následnému importu fyzického stavu těchto položek do sloupce fyzický
stav a zjištění inventurního rozdílu.
- Objednávky > Editace nebo Nový > záložka Poznámka > tlačítka
Výběr poznámky a Editace poznámky – možnost předdefinovat si
poznámky do objednávek a poté si je pro určité objednávky vybírat. Přidávat
a editovat poznámky lze i z menu Sklady > Pomocné soubory >
Poznámky (objednávky).
- Objednávky a zakázky > do pole Poznámka lze vkládat tabulátory
pro vytvoření sloupců.
- Objednávky > tlačítko Vyřizovat
– zde je nové tlačítko Přepočet
pro přepočet kompletně vyřízených objednávek. Do hlavičky
objednávky se dosadí příznak Objednávka vyřízena, pokud všechny
řádky objednávky jsou vuřízené.
- Objednávky
> pokud používáte systém přepočtu balení,
lze množství na základě balení přepočítávat i v objednávkách.
- Objednávky > editační okno > tlačítko Výběr ze skladu >
nový
příznak Doplnit požadované množství do celého balení. Při
zakliknutí tohoto příznaku se vypočtené požadované množství dopočítá
do celého balení, pokud je zadáno balení na skladové kartě. Zároveň
je původní požadované množství vidět ve sloupečku Požadováno.
- Zakázky > Editace > záložka Poznámka >
lze podobně jako
v objednávkách vložit poznámku ze seznamu předdefinovaných
poznámek pomocí tlačítka Výběr poznámky, případně doplnit
do seznamu Poznámek další novou poznámku pomocí tlačítka Editace
poznámky.
- Zakázky a objednávky – barevné odlišení vyřízených a nevyřízených
zakázek resp. objednávek. Žlutým podbarvením jsou
zobrazeny řádky s nevyřízenými objednávkami resp. zakázkami.
- Sklady > Konfigurace skladů > přepínač Použití SQL výběru
skladů (zrychlení výběrů na síti). Při zobrazení skladových
položek při příjmu a prodeji a použití výběrové klávesy F8,
dojde na některých sítích při použití této funkce více uživateli
naráz ke zpomalení. Po zapnutí této volby se načte stav
skladu pomocí SQL výběru na lokální počítač a dále se pracuje
pouze s tímto načteným souborem, čímž se zrychlí i výběry.
- Sklady > Konfigurace skladů >
přepnutí přepínače Nepřevádět
do mínusového stavu skladů zajistí kontrolu při převodu, aby se výdajový
stav skladu nedostal do mínusu.
- Sklady > Konfigurace skladů > záložka Spuštění programu
přepnutí
přepínače Přepočet stavu skladu při prvním spuštění programu zajistí
přepočet zadaného stavu skladu při prvním spuštění počítače
v daný den. Pokud do čísla skladu zadáte –1 přepočtou
se všechny sklady.
Montáž a výroba
- Konfigurace účetnictví > záložka Účty >
část Montáž
a výroba položka Přednastavený účet pro položku ostatní –
zde lze zadat účet, který se bude standardně přednastavovat v Montáži
a výrobě při přidání nového řádku, který má typ Ostatní.
Tato volba zabezpečí správné zaúčtování montážního listu do účetnictví,
pokud obsahuje položku ostatní.
Mzdy
- Evidenční listy důchodového pojištění > Tisk > Seznam zaměstnanců
> možnost vytisknout sestavu pro OSSZ se seznamem zaměstnanců
pro které se tiskne ELDP. Při opravě pokud se tisknou pouze někteří
zaměstnanci, lze vybrat zakliknutím políčka Označ zaměstnance,
kteří se mají vytisknout.
- Potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti a z funkčních
požitků – nový aktualizovaný formulář č.14.
- Od 1.7.2006 platí nová minimální mzda ve výši 7 995 Kč – zohledněno
v programu při přepnutí období.
Nová hodinová minimální
mzda se zvyšuje z 44,70 Kč na 48,10 Kč.
- Sociální pojištění –
sloupec Druh činnosti, pokud je u
zaměstnance použit pracovní poměr “dohoda o pracovní činnosti” (položka
Pracovní poměr na kartě zaměstnance > personální a mzdové údaje
> Mzdové údaje), je potřeba zadat v položce Druh činnosti dle
OSSZ, zda se jedná o první dohodu (ve sloupci Druh činnosti se tiskne 3)
nebo o další dohodu (ve sloupci Druh činnosti se tiskne 6).
|