Upgrade 2/2022 programu Win Ekonom verze 6.22.2
Obecné
·
Veškeré
instalace plus a standard jak pro 32-bit
tak pro 64-bit Windows byla umístěna
na první záložku po spuštění „Instalace
Win Ekonom 6“. Při instalaci
se respektuje naposled nastavená cesta k programu
Win Ekonom. Při instalaci byla doplněna obrazovka
se zakliknutím příznaku pro vytvoření spouštěcí ikony – u již
nainstalovaného softwaru doporučuji příznak vykliknout, aby nedošlo k přepsání již existující spouštěcí
ikony. Nastavení tohoto příznaku bude
již při další instalaci respektováno.
·
Menu Servis > Servis – vzdálená plocha, volba spustí externí
program pro připojení vzdálené
plochy pro případný servis
program.
·
Menu Pomůcky > Reset umístění okna,
umístí aktivní okno do levého horního
rohu (resetuje původní umístění okna). Lze například využít pokud
se Vám okno někde “zatoulá”, např. při použití dvou monitorů a následném
odstranění druhého monitoru.
Důležité změny
·
Přihlášky a odhlášky – OSSZ > u odhlášky
zaměstnance při ukončení zaměstnání se nově vyplňuji údaje důležité pro přiznání a poskytnutí podpory
v nezaměstnanosti. Údaje naleznete v Editaci na kartě
“Část 9 –
10“.
Další info viz. Mzdy.
Účetnictví
·
Bankovní
výpisy > Nový/Editace > ke každému výpisu lze pomocí nového tlačítka
“Dokument” (naleznete ho v editačním okně vedle položky Poznámka) přiřadit
cestu k jakémukoliv souboru, např. k výpisu v pdf nebo naskenovaný obrázek (např. bmp, gif, jpg
atd.). V okně “Banka – dokument” lze pomocí tlačítka “…” vybrat soubor na
disku. Dokumenty v grafickém formátu se ihned
zobrazí po zadání cesty k dokumentu. Dokument v dalších formátech
(např. pdf) se zobrazí po kliknutí na
plochu dokumentu na záložce “Dokument”.
·
Bankovní
výpisy > Nový/Editace > při zadání řádku který se paruje s pohledávkou resp. závazkem jsou načteny údaje z pohledávky
resp. závazku (účet, variabilní symbol, firma atd.).
U účtu je
kontrolováno v účtovém rozvrhu, zda je účet označen jako pohledávka
resp. závazek, což má vliv na propárování
ze saldem. V případě špatného nastavení je uživatel upozorněn
hláškou.
·
Faktury vydané > položka
Množství byla rozšířena
na 3 desetinná místa. Rozšíření bylo provedeno i v Faktury – předdefinované řádky v menu Pomocné soubory.
·
Faktury vydané > při použití tlačítka “Kopie” jsou aktualizovány datum
zdanitelného plnění, datum odeslání a datum splatnosti dle aktuálního
data.
·
Kniha
závazků > Editace > byl doplněn nový příznak “Datum zdanit.plnění je použito pro hl.knihu”. Pro zaúčtování do Hlavní knihy a DPH se standardně používá „Datum uskutečnění zdaň.plnění“, pokud je rozdílné období (např. rok) pro zaúčtování do Hlavní knihy
a DPH lze zakliknout tento příznak a pro zaúčtování
do Hlavní knihy se použije „Datum
zdanitelného plnění“ (toto datum se standardně používá pro zaúčtování
do Kontrolního hlášení). Příznak byl zapracován i do Obnovy hlavní knihy ze vstupních dokladů (závazků).
·
Kniha
DPH > záložka Tisk DPH > tisk DPH a Kontrolní hlášení
– tlačítko EPO – spustí se
odkaz pro natažení XML souboru na
novém portálu FÚ Moje daně. Zde
klikněte na „Procházet“ u volby
Můj počítač a vyberte z disku
vygenerovaný soubor XML.
Daňová evidence
·
Bankovní
výpisy > Nový/Editace > ke každému výpisu lze pomocí nového tlačítka
“Dokument” (naleznete ho v editačním okně vedle položky Poznámka) přiřadit
cestu k jakémukoliv souboru, např. k výpisu v pdf nebo naskenovaný obrázek (např. bmp, gif, jpg
atd.). V okně “Banka – dokument” lze pomocí tlačítka “…” vybrat soubor na
disku. Dokumenty v grafickém formátu se ihned
zobrazí po zadání cesty k dokumentu. Dokument v dalších formátech
(např. pdf) se zobrazí po kliknutí na
plochu dokumentu na záložce “Dokument”.
·
Bankovní
výpisy > Nový/Editace > při zadání řádku který se paruje s pohledávkou resp. závazkem jsou načteny údaje z pohledávky
resp. závazku (kód, variabilní symbol, firma atd.).
·
Faktury vydané > položka Množství byla rozšířena na 3 desetinná
místa. Rozšíření bylo provedeno i v Faktury
– předdefinované řádky v menu Pomocné
soubory.
·
Faktury vydané > při použití tlačítka “Kopie”
jsou aktualizovány datum zdanitelného
plnění, datum odeslání a datum splatnosti dle aktuálního data.
·
Kniha
závazků > Editace > bylo přidáno nové tlačítko Kopie
pro zkopírování závazku na nový závazek se všemi parametry. Při použití
tlačítka Kopie se červeně
podbarví číslo závazku a tlačítko Kopie. Pro uživatele to je informace, že používá právě vytvořenou
kopii závazku a nemění například původní
originál.
Mzdy
·
Přihlášky a odhlášky – OSSZ > u odhlášky
zaměstnance při ukončení zaměstnání se nově vyplňuji údaje důležité pro přiznání a poskytnutí podpory
v nezaměstnanosti. Údaje naleznete v Editaci na kartě
“Část 9 –
10“.
Význam jednotlivých položek :
·
Důvod neposkytnutí podkladů pro ÚP – vyplní se v případě úmrtí zaměstnance či z důvodu, že zaměstnanec je starobním důchodcem.
·
Druh zaměstnání
·
Důvod ukončení pracovně právního vztahu
·
Důvod ukončení služebního poměru
·
Průměrný čistý měsíční výdělek – zjistí se z průměrného
měsíčního hrubého výdělku odečtením pojistného na sociální a
zdravotní pojistné a zálohy na daň. Daňový bonus se při výpočtu nepřičítá.
·
Po kliknutí na tlačítko “Výpočet…”
se dosadí “Průměrný čistý výdělek”
vypočtený podle údajů z mzdové evidence (podstatné jsou zejména vypočtený
hrubý hodinový průměr z měsíční mzdy a počtu hodin a z něho vypočtený
hrubý měsíční výdělek za
předchozí čtvrtletí od data ukončení
pracovního poměru a úvazek – pracovní doba).
·
Odchodné/odbytné/odstupné náleží? – povinně se
vyplňuje, pokud je důvodem ukončení
vztahu 4 (organizační důvody) nebo 5
(zdravotní důvody).
·
Odchodné/odbytné/odstupné vyplaceno
·
Odstupné &67/1 – uvede se
násobek konkrétní částky 1xnásobek (při
trvání PP méně než 1 rok), 2x nebo
3x.
·
Odstupné &67/2 – uvede se násobek
konkrétní částky. Např. 12x násobek při skončení pracovního poměru
ze zdravotních důvodů.
·
Odchodné – náleží při ukončení služebního poměru pro
zdravotní nezpůsobilost.
·
Odbytné – náleží při ukončení služebního poměru uplynutím
doby, po kterouu byl zaměstnanec mimo výkon služby z organizačních důvodů.
·
Doba důchodu pojištění – uvádí se konkrétní
období za posledních 24 měsíců před skončením zaměstnání.
·
Přihlášky a odhlášky – OSSZ > Tisk > pomocí
tlačítka “XML“
lze vytvořit soubor pro Odeslání přes portál ČSSZ. Pomocí
tlačítka „ePortál“ spustíte portál
ČSSZ, zde klikněte na Procházet a
vyberte vytvořený soubor ONZ.XML. Soubor
lze ve formuláři zkontrolovat a po přihlášení odeslat.
·
S účinností od 1.7.2022
se snižuje vyměřovací základ pro
platbu pojistného státem za osoby, za které je plátcem pojistného stát. Dochází ke snížení vyměřovacího
základu ze současné částky 14
570 Kč na 11 607 Kč. Použije
se také u vyměřovacího základu zdravotního pojištění invalidního
zaměstnance zaměstnavatele, který zaměstnává více než 50 % osob se
zdravotním postižením. Tato změna byla zakódována
do softwaru. Pojistné vypočtené
z tohoto vyměřovacího základu činí 1
567 Kč měsíčně. Tento výpočet se aktivuje v editaci zaměstnance na záložce „Daňové
udaje“ zakliknutím volby „Stát
je plátce zdravotního pojištění“.
·
Vedle peněžité pomoci v mateřstvá
a rodičovského příspěvku se vyplácí také dávka
otcovské poporodní péče – zkráceně otcovská.
Od roku 2022 se může čerpat maximálně
14 dnů péče. Zadání tzv. Otcovské
dovolené:
·
Pomocné
soubory > Číselník kódů mezd > pomocí nového tlačítka „Vložit
kód 94“ doplňte kód „Otcovská
dovolená“ pro zadání této dávky.
·
Příspěvek zadáte v Zaměstnanci
> Soupisky mezd > zvolíte kód 94 – Otcovská dovolená. Zadejte počet
kalendářních dnů, je přednastaveno 14.
·
Otcovskou vyplácí ČSSZ a
to ve výši 70% redukovaného denního
vyměřovacího základu za kalendářní den.
·
Zadání
tzv. Stravenkového paušálu jako nové peněžní formy příspěvku na stravování:
·
Pomocné
soubory > Číselník kódů mezd > pomocí nového tlačítka „Vložit
kód 43“ doplňte kód „Příspěvek
pro stravování“ pro práci se
stravenkovým paušálem.
·
Pomocné
soubory > Daňové úlevy a slevy ve mzdách > zde je nové políčko „Příspěvek na stravování denní sazba“, kde se automaticky
doplní maximální denní sazba příspěvku
pro daný rok. Sazba se vypočítá
jako 70% z horního limitu stravného
při pracovní cestě 5 až 12 hodin (108 Kč) a bude se tedy každý rok měnit.
Sazba pro rok 2021 je 75,60 Kč.
Sazbu lze snížit.
·
Příspěvek zadáte v Zaměstnanci
> Soupisky mezd > zvolíte kód 43 – Příspěvek na stravování.
Do prac.dny se dosadí z již
zadaného kódu 1 resp. 2 počet pracovních
dní. Dále se dosadí denní sazba
z Daňových úlev a propočítá se celková měsíční částka příspěvku.
·
Zápočtový
list – byl
aktualizován a upraven výpočet „Průměrný
měsíční výdělek za předchozí kalendářní čtvrtletí pro pracovně právní
účely“ a to jak Hrubá tak Čistá mzda.
Sklady
·
Objednávky > při použití tlačítka “Kopie”
jsou aktualizovány datum objednání a
datum dodání dle aktuálního data. Rozdíl mezi datumem objednání a dodání byl zohledněn dle rozdílu na původní objednávce.
·
Objednávky > nové numerické
položky Nákup a Prodej. Lze např. využít pro vyčíslení
nákupů a prodejů k dané objednávce.
Údaje lze doplnit v editaci objednávky.
·
Objednávky > nová záložka “Nedaňové údaje”, zde lze přímo v listovacím
okně editovat jednotlivé položky. Šedě podbarvené sloupečky editovat
nelze, jde o klíčové údaje, které mají souvislost s ostatními
agendami. Editovat lze i nekonečné poznámky “Memo”
(otevřete dvojklikem
myši a v zobrazeném okně lze zapsat
informace k objednávce. Pokud je v poznámce cokoli zapsáno změní se z „memo“
na „Memo“).
Výroba
·
Výrobní a montážní listy > Vystavení faktury > po rozšíření množství na 3
desetinná místa ve Fakturách vydaných dochází při vystavení detailní
faktury ke kompletnímu přenosu celé
desetinné části a již né k zaokrouhlení množství.
·
Výrobní a montážní listy > Editace > při
použití tlačítka “Kopie” je
aktualizován datum počátku montáže
dle aktuálního data.
·
Konfigurace
výroby a montáže >
záložka Ceny
> v montáži, normách a
nabídkových listech lze po zakliknutí volby typu
ceny “nákupní cenu z poslední příjemky” využít cenu z
poslední příjemky pro dosazení při editaci do těchto agend. Tato volba
je výhodná při dnešních rozkolísaných
a zvyšujících se cenách na trhu, respektuje poslední, většinou nejvyšší
nákupní cenu.
|