|
Upgrade 1/2023 programu Win
Ekonom verze 6.23.1
Nové a upravené
formuláře zahrnuté v programu Daň 2022. ·
Daň
z příjmu fyzických osob –
byl vytvořen nový vzor tiskopisu č.28.
Ve formuláři byly aktualizovány grafické změny a byl použit originální
podklad pro tisk. Byly aktualizovány nové daňové
slevy – školkovné (sleva
za umístění dítěte se zvedla na 16
200 Kč), sleva za zastavenou exekuci a základní sleva na poplatníka (zvýšená
na 30 840 Kč). Byla aktualizována poučení
u jednotlivých položek a přidány další řádky v části výpočtu daně. Dále byla podle nových parametrů aktualizována struktura
souboru XML pro vytvoření souboru DANFO.XML
pro zaslání dat přehledu přes portál
EPO. Pomocí tlačítka „EPO" (vedle tlačítka
„XML“) lze spustit stránky daňového
portálu, na kterých lze přímo spustit stránku „Daň z příjmů fyzických osob – od roku 2013 včetně"
a zde kliknutím na tlačítko „Načtení
souboru" načíst již dříve vytvořený soubor XML. Tento způsob odeslání Vám zabezpečí ověření správnosti formátu a struktury
datové zprávy. ·
Daň
z příjmu fyzických osob – příloha č.1 – nový vzor tiskopisu č.18. Byly
aktualizovány grafické změny formuláře a byl použit originální podklad
pro tisk. Byla aktualizována poučení
u jednotlivých položek. ·
Daň
z příjmu fyzických osob – příloha č.2 – nový vzor tiskopisu č.18. Byly
aktualizovány grafické změny formuláře a byl použit originální podklad
pro tisk. Byla aktualizována poučení
u jednotlivých položek a doplněny nové
položky. ·
Daň
z příjmu právnických osob – nový vzor tiskopisu č.33,
jsou zohledněny legislativní změny účinné pro vymezené období a sazba
daně 19%. Byly aplikovány grafické
změny formuláře a byl použit originální
podklad pro tisk. Byly přidány nové
položky. Byla aktualizována poučení
u jednotlivých položek. ·
Silniční
daň – došlo
k novelizaci zákona o dani silniční. V
roce 2022 podléhají dani pouze zdanitelná vozidla kategorie N2, N3, O3, O4 (osobní auta a autobusy nejsou předmětem daně, nákladní
vozidla a přívěsy do 12 t mají daň 0 a do přiznání se neuvádí).
Daňové přiznání se výrazně liší a nebylo již v softwaru
aktualizováno. ·
Zdravotní
pojištění OSVČ – byl
aktualizován Přehled o výši daňového
základu OSVČ za rok 2022 s upravenými legislativními konstantami a výpočty
pro toto období a novým tiskopisem.
Byla aktualizována poučení u
jednotlivých položek. Byly aktualizovány
pdf šablony pro zdravotní pojišťovny
VZP, vojenská, česká průmyslová, oborová a ministerstva vnitra. Výběr
zdravotní pojišťovny se provádí na záložce
„Strana 2a“. Soubor se automaticky otevře v Adobe
Readeru, z kterého lze uložit a
případně vytisknout (to samé proběhne
z tlačítka Tisk)
a následně zaslat přes datovou
schránku na příslušnou zdravotní
pojišťovnu. Byly doplněny položky pro označení
měsíců v kterém byl poplatník v paušálním
režimu. ·
Sociální
pojištění OSVČ
– byl aktualizován nový Přehled o výši
daňového základu OSVČ za rok 2022. V přehledu jsou zakomponovány nové legislativní konstanty za rok 2022 a pro výpočet nové
zálohy roku 2023. Bylo upraveno editační
okno. Byla aktualizována poučení u
jednotlivých položek. Byl aktualizován formát
XML pro vytvoření souboru OSVC2022.XML.
Pro odeslání XML souboru doporučuji
použít službu ePortál ČSSZ (probíhá
zde kontrola zadaných údajů). Po
uložení souboru XML na disk klikněte
na tlačítko
„ePortál“, které spustí stránku
ePortálu ČSSZ „Přehled o příjmech a výdajích OSVČ za rok 2022“.
Na této stránce lze načíst vytvořený
soubor XML do tiskopisu pomocí tlačítka
„Načíst tiskopis ze souboru“. Na stránce s načtenými údaji lze provést Kontrolu
dat, Tisk vyplněného tiskopisu a následně i Elektronické odeslání. Byl upraven oddíl H. o položku 38. týkající se paušálního režimu. ·
Vyúčtování
daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti – byl aktualizován
vzor tiskopisu č.24. Byly aktualizovány grafické změny formuláře na originálním
podkladu pro tisk. Byla aktualizována
poučení u jednotlivých položek. Na záložce č.2 se při najetí myši
na nadpisy sloupců zobrazí textová nápověda k danému sloupci. Byl
aktualizován formát XML souboru DPZVD.XML
pro zaslání dat přehledu přes portál
FÚ EPO. Pomocí tlačítka „EPO" (vedle tlačítka
„XML“) lze spustit stránky daňového
portálu - „Vyúčtování daně z příjmů
ze závislé činnosti včetně všech příloh…" a zde kliknutím na
tlačítko „Načtení souboru"
načíst námi vytvořený soubor XML. Tento způsob odeslání Vám zabezpečí ověření správnosti formátu a struktury
datové zprávy. ·
Příloha
k vyúčtování č.3 – byl aktualizován vzor tiskopisu č. 17. Příloha je povinná pro plátce daně provádějící
opravy. Byly aktualizovány grafické změny formuláře a byl použit originální
podklad pro tisk. ·
Počet
zaměstnanců – byl aktualizován nový vzor tiskopisu č. 22. Byl upraven formulář za rok
2022. Byly aktualizovány grafické změny formuláře a byl použit originální
podklad pro tisk. Byla aktualizována poučení
u jednotlivých položek. Údaje jsou pak načteny do XML souboru vytvořeného ve volbě „Závislá činnost“ (viz. výše). ·
Vyúčtování
daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně – byl aktualizován
vzor tiskopisu č. 18.
Byly aktualizovány grafické změny formuláře na originálním podkladu pro
tisk. Byla aktualizována poučení u jednotlivých položek. Na záložce č.2a
a záložce č.2b se při najetí myši na nadpisy sloupců zobrazí textová nápověda
k danému sloupci. Pomocí tlačítka
XML lze vytvořit soubor DPSVD.XML
pro zaslání dat přehledu přes portál
FÚ EPO. Pomocí tlačítka „EPO"
(vedle tlačítka „XML“) se spustí stránky
daňového portálu - „Vyúčtování
daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně…" a zde
kliknutím na tlačítko „Načtení
souboru" načíst námi vytvořený soubor XML.
Tento způsob odeslání Vám zabezpečí ověření
správnosti formátu a struktury
datové zprávy. Daňová evidence a
Účetnictví
·
Faktury
vydané > Tisk > do tisku faktur
lze doplnit QR kód
s platebními informacemi. Povolení a nastavení QR kódu
provedete v menu Pomůcky > Konfigurace
tisku QR kódu.
Zaklikněte „Povolení tisku QR kódu“,
určete pomocnou složku kam se budou
soubory s QR kódem ukládat (doporučuji složku nejdříve založit a pak
ji v programu vybrat). Dále zkontrolujte zda máte u svých bankovních účtů zadán IBAN (lze vygenerovat a ověřit pomocí tlačítka IBAN) a nakonec klikněte na tlačítko „Doplnění QR kódu do tiskových sestav faktur“. Případnou úpravu
faktur lze provést v menu Pomůcky
> Úprava tiskových sestav u formulářů
„Faktura“ a „Faktura s detailními řádky“. Po restartování
programu lze již tisknout faktury s QR
kódem. ·
Faktury vydané > při použití tlačítka “Kopie”
jsou aktualizovány datum zdanitelného
plnění, datum odeslání a datum splatnosti dle aktuálního data. ·
Kniha závazků > Editovat > tlačítko
“Ověření” vedle políčka Bank.účet. Byl
změněn server pro kontrolu
registrovaných účtů a spolehlivosti plátce na FÚ, což zapříčinilo dočasnou
nedostupnost této funkce. Funkce
byla obnovena dle nové specifikace.
·
Kniha
závazků > Editace > byl doplněn nový příznak “Datum zdanit.plnění je použito pro hl.knihu”. Pro zaúčtování do Hlavní knihy a DPH se standardně používá „Datum uskutečnění zdaň.plnění“, pokud je rozdílné období (např. rok) pro zaúčtování do Hlavní knihy
a DPH lze zakliknout tento příznak a pro zaúčtování
do Hlavní knihy se použije „Datum
zdanitelného plnění“ (toto datum se standardně používá pro zaúčtování
do Kontrolního hlášení). Příznak byl zapracován i do Obnovy hlavní knihy ze vstupních dokladů (závazků). ·
Kniha
majetku – DHM a DNHM > Editace > pro majetek pořízený v roce 2022 a 2023 bylo u první a druhé odpisové skupiny zkráceno odpisové období. U
1. odpisové skupiny bude doba odpisu
12 měsíců (obvykle 3 roky), u 2.
odpisové skupiny 24 měsíců (obvykle 5 let). Tyto mimořádné
odpisy, které platily i pro roky
2020 a 2021 jsou dobrovolné,
odpisovatel musí být prvním vlastníkem
a odepisování nelze přerušit.
Toto zkrácené odepisování zapnete v editaci
na kartě “Základní údaje”
pomocí nového příznaku “Zkrácený
režim odepisování (2020 až 2023)” a způsob
odepisování musí být “Rovnoměrný”.
Změna se pak projeví při výpočtu Daňového
odpisu a při generování nových
odpisů při ročním zaúčtování. ·
Kniha DPH > záložka Tisk DPH – položka Účetní období od – do, při změně jsou tyto údaje uloženy pro příští zobrazení. Funkce pomůže pro větší přehled
o předchozím použitém účetním období DPH. Mzdy
·
Zaměstnanci
– na základní obrazovce jsou tlačítka
1 až 12 pro zobrazení plánovacích
kalendářů pro jednotlivé měsíce roku 2023.
Kalendáře jsou aktualizované pro rok
2023. Tlačítko pro aktuální měsíc je zvýrazněno červeně. ·
Při změně na leden 2023 se
automaticky nastaví kalendářní dny a
svátky ve mzdovém kalendáři pro rok
2023. Dále dochází ke zvýšení tuzemských cestovních náhrad pro časové pásmo 5-12
hodin na 127 Kč, pro 12-18 hodin
na 193 Kč a nad 18 hodin na 303 Kč.
Stravné se také automaticky nastaví při změně
období. ·
Dále se mění Příspěvek na
stravování denní sazba pro
Stravenkový paušál., kde se automaticky doplní maximální denní sazba příspěvku pro daný rok. Sazba se vypočítá jako 70%
z horního limitu stravného při pracovní cestě 5 až 12 hodin (152 Kč)
a bude se tedy každý rok měnit. Sazba pro rok 2023 je 106,40 Kč. Sazbu
lze snížit. ·
Měsíční
mzdy – základní sazba pro výpočet daně z příjmu zůstává dále na
15%, přičemž z ročních příjmů nad 48násobek průměrné měsíční
mzdy (pro rok 2023 přes 161 296 Kč,
parametr vypočtený z průměrné
mzdy 40 324 Kč pro rok 2023)
se bude odvádět daň ve výši 23% (tzv.
solidární daň). ·
Pro rok 2023 zůstává měsíční
sleva na poplatníka na částce 2 570
Kč, což činí 30 840 Kč ročně.
Daňové zvýhodnění na první
dítě zůstává na 1 267 Kč měsíčně
(15 204 Kč ročně), na druhé
dítě 1 860 Kč měsíčně (22 320 Kč ročně) a na
třetí a každé další dítě 2 320
Kč měsíčně (27 840 Kč ročně). U dítěte se statusem zdravotně
postižené osoby ZTP/P se daňové zvýhodnění zvyšuje
na dvojnásobek. ·
Rodiny
s více dětmi si mohou uplatňovat daňový bonus bez omezení. Program si automaticky při změně období nastaví
nové sazby a upraví výpočty. ·
Zaměstnanci
> Mzdový odhad > výška odpočtu
na poplatníka a daňové zvýhodnění na děti se promítne i do mzdového
odhadu. ·
Od roku 2023 se zvyšuje
minimální mzda z 16 200 Kč na 17 300
Kč. V programu se tento parametr změní automaticky při změně
období na 1/2023. Minimální hodinová mzda se zvyšuje na
103.80 Kč. Tato změna ovlivní minimální
zdravotní pojištění zaměstnanců resp. zaměstnavatelů z částky
2 187 Kč na částku 2 336 Kč (13,5% z minimální
mzdy). ·
V důsledku zvýšení minimální
mzdy z 16 200 Kč na 17 300 Kč
jsou vyšší hranice pro uplatnění
bonusu v roce 2023. Podmínkou pro nárok na daňový bonus je dosažení
příjmu ve výši poloviny minimální
mzdy. Pro rok 2023 je nutné dosáhnout
zdanitelného měsíčního příjmu ve výši
8 650 Kč a pro uplatnění ročního
daňového bonusu alespoň 103 800 Kč.
V důsledku zvýšení minimální mzdy se také zvyšuje částka na vyživované
dítě s jeho umístěním do předškolního
zařízení na 17 300 Kč za rok. ·
S účinností od 1.1.2023
se zvyšuje vyměřovací základ pro platbu pojistného státem za
osoby, za které je plátcem pojistného
stát. Dochází k navýšení vyměřovacího základu ze současné částky
11 014 Kč na 14 074 Kč.
Použije se také u vyměřovacího základu zdravotního pojištění invalidního
zaměstnance zaměstnavatele, který zaměstnává více než 50 % osob se
zdravotním postižením. Tato změna byla zakódována
do softwaru. Pojistné vypočtené
z tohoto vyměřovacího základu činí 1
900 Kč měsíčně. Tento výpočet se aktivuje v editaci zaměstnance na záložce „Daňové
udaje“ zakliknutím volby „Stát
je plátce zdravotního pojištění“. ·
Pro rok 2023 se mění
rozhodný příjem pro odvod sociálního
a zdravotního pojištění u dohod o
pracovní činnosti (DPČ) z částky 3
500 Kč na 4 000 Kč měsíčně (parametr vypočtený z průměrné mzdy 40 324 Kč pro rok 2023). Parametr byl již zohledněn v softwaru. Tato hranice 4 000
Kč je určující i pro srážkovou
daň. ·
Vedle peněžité pomoci v mateřstvá
a rodičovského příspěvku se vyplácí také dávka
otcovské poporodní péče – zkráceně otcovská.
Od roku 2022 se může čerpat maximálně
14 dnů péče. Zadání tzv. Otcovské
dovolené bylo popsáno v UpGrade
2/2022. ·
Roční
zúčtování daně – byl
upraven nový tiskopis Výpočet daně a
daňového zvýhodnění vzor č.27 za rok 2022. Byly
aktualizovány grafické změny formuláře a použit originální podklad pro
tisk. Byla doplněna nová sleva na dani
u zastavených exekucí, která má účinnost od 1.1.2022.
Maximální sleva za jednu zastavenou
exekuci bude ve výši 450
Kč (30% z 1 500 Kč – maximální hodnota pohledávky).
Bylo zohledněno navýšení základní
slevy na poplatníka za rok 2022. Byl zrušen
maximální roční daňový bonus. Bonus
mohou využít jen lidé, kteří měli v kalendářním
roce příjem minimálně ve výši šestinásobku minimální mzdy. ·
Potvrzení
o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti za rok 2023 – byl přidán nový vzor tiskopisu
č. 31 pro rok 2023. Bylo upraveno i aktualizační
okno a výpočty pro tento formulář. ·
Žádost
o daňové bonusy – v menu
Pojištění a Daňové bonusy byly
na záložce Daňové bonusy aktualizovány
údaje pro formulář vzor č.11.
Podklad tiskového formuláře byl
také aktualizován na vzor č.11. Pomocí
tohoto formuláře mohou plátci daně v průběhu roku 2023 žádat FÚ o poukázání chybějící částky vyplacené plátcem
daně poplatníkům na měsíčních daňových
bonusech. Formulář naleznete v menu Pojištění a daňové bonusy na záložce Daňové bonusy. ·
Měsíční
přehled zdravotního pojištění - aktualizace. Byla aktualizována XDP šablona
a pdf podklady pro odesílání Přehledu
o platbě pojistného zaměstnavatele přes datovou schránku.
V menu Pojištění a daňové
bonusy lze na kartě Zdravotní v části
„Vytvoření PDF formuláře pro
zdravotní pojišťovnu“ vybrat
zdravotní pojišťovnu a pomocí tlačítka
PDF formulář vytvořit PDF soubor
s předvyplněnými údaji. Soubor lze dále uložit na disk a odeslat pomocí datové schránky, případně lze formulář vytisknout. Formuláře byly připraveny pro zdravotní pojišťovny všeobecná,
vojenská, česká průmyslová, oborová a ministerstva vnitra. ·
Změny
v nemocenském pojištění od 1.1.2023 ·
Pro rok 2023 se zvyšuje redukční
hranice pro výpočet denního vyměřovacího základu pro účely výpočtu
nemocenského pojištění (parametry
vypočtené z průměrné mzdy 40 324
Kč pro rok 2023).
První redukční hranice bude činit
1 345 Kč, druhá redukční hranice 2
017 Kč a třetí redukční hranice 4
033 Kč. Z těchto redukčních hranic si program vypočítá nové
redukční hranice pro náhradu mzdy při DPN 235,38 Kč (I.), 352,98 Kč (II.)
a 705,78 Kč (III.). Program si hranice nastaví
automaticky. ·
Do softwaru byly doplněny a aktualizovány
pro rok 2023 exporty do formátu xml
pro druhy ePodání, které vyžaduje ČSSZ.
Pro odeslání XML souboru doporučuji použít službu ePortál ČSSZ (probíhá kontrola zadaných údajů) nebo datovou schránku
(ID ČSSZ 5ffu6xk). Po uložení souboru
XML na disk klikněte na nové tlačítko
„ePortál“, které spustí stránky
ePortálu ČSSZ. Na této stránce lze načíst
vytvořený soubor XML do tiskopisu pomocí
tlačítka „Načíst tiskopis ze souboru“. Soubory
xml vytvoříte podle následujích postupů : ·
Přehled
o výši pojistného – OSSZ
> tlačítko Tisk > tlačítko
XML - po
stisknutí si vyberte kam uložíte soubor PVPOJ.XML.
·
Příloha
k žádosti o nemocenské – OSSZ > tlačítko Tisk > tlačítko
XML - po
stisknutí si vyberte kam uložíte soubor NEMPRI.XML.
·
Přihlášky
a odhlášky – OSSZ
>
tlačítko Tisk > tlačítko XML - po stisknutí si vyberte kam uložíte soubor ONZ.XML. ·
Evidenční
listy důchodového pojištění > tlačítko Tisk > tlačítko
XML - po
stisknutí si vyberte kam uložíte soubor ELDP.XML. Sklady
· Příjem na sklad > v editaci příjemky lze editovat a doplnit další doplňující název skladové karty (100 znaků). Povolení editace provedete v menu Konfigurace skladů zakliknutím volby “Editace a doplnění prodlouženého názvu skladové položky”. V editaci příjmu se zobrazí po odentrování názvu položky nové okno s editací “Prodlouženého názvu skladové položky”. Prodloužený název se uloží na skladovou kartu. Doplněním do tisku faktur, prodejek, pokl.dokladů lze tisk doplnit o tuto položku (SKLADT.NAZEV1). Tuto funkci lze využít např. pro doplnění informací k recyklačním poplatku u zboží. ·
Prodej
fakturou > Tisk > do tisku faktur lze doplnit
QR kód s platebními
informacemi. Povolení a nastavení
QR kódu provedete v menu Pomůcky
> Konfigurace tisku QR kódu
(viz. Popis v části Daňová
evidence a Účetnictví). ·
Zálohové
faktury > Tisk > do tisku faktur lze doplnit
QR kód s platebními
informacemi (do všech typů faktur). Povolení a nastavení
QR kódu provedete v menu Pomůcky
> Konfigurace tisku QR kódu (viz. Popis v části Daňová evidence a Účetnictví). ·
Výdej > tlačítko Tisk > nyní je možnost vybrat si jak mají být položky
na výdejce řazeny. Lze neřadit
(položky budou v tisku zobrazeny stejně jak byly zadány),
řadit podle čísla skladové položky a nebo
sazby DPH. ·
Skladová karta > záložka Přecenění a přepočet > nové tlačítko „Přepočet blokovaného
množství“. U vybraných resp. všech skladových položek (tlačítko
Označit vše) lze zrekonstruovat na
základě nevyřízených zakázek
blokované množství na skladě. Po
označení položek klikněte na Zavřít
a po potvrzení dotazu se provede přepočet blokovaného množství. ·
Skladová karta > záložka Přehledy > zde lze nově filtrovat „Náhled“ i „Celkový
stav skladu“ podle rozpětí
blokovaných zakázek. · Objednávky > editační okno > zde bylo doplněno nové políčko Poznámka. Do Poznámky lze doplnit neomezený zápis a lze ji umístit na tisk objednávky. Podle poznámky lze provádět i různé výběry v hlavním listovacím okně. ·
Zakázky
> editace > u položky zaklikávací políčko Ostatní > při zakliknutí se neaktualizuje
blokované množství ve stavu skladu, pokud má položka založenou kartu.
Při exportu do Montážního listu se položka doplní na Typ
Ostatní. Výroba
·
Výrobní
a montážní listy > Tisk > do tisku faktur lze doplnit
QR kód s platebními
informacemi. Povolení a nastavení
QR kódu provedete v menu Pomůcky
> Konfigurace tisku QR kódu
(viz. Popis v části Daňová
evidence a Účetnictví). ·
Výrobní a montážní listy > Vystavení faktury > po rozšíření množství na 3
desetinná místa ve Fakturách vydaných dochází při vystavení detailní
faktury ke kompletnímu přenosu celé
desetinné části a již né k zaokrouhlení množství. ·
Výrobní a montážní listy > Editace > při
použití tlačítka “Kopie” je
aktualizován datum počátku montáže
dle aktuálního data. ·
Konfigurace
výroby a montáže >
záložka Ceny
> v montáži, normách a
nabídkových listech lze po zakliknutí volby typu
ceny “nákupní cenu z poslední příjemky” využít cenu z
poslední příjemky pro dosazení při editaci do těchto agend. Tato volba
je výhodná při dnešních rozkolísaných
a zvyšujících se cenách na trhu, respektuje poslední, většinou nejvyšší
nákupní cenu. Adresář
·
Firmy > Editace > tlačítko
“Ověření reg.účtů” byl změněn
server pro kontrolu registrovaných
účtů a spolehlivosti plátce na FÚ, což zapříčinilo dočasnou
nedostupnost této funkce. Funkce byla obnovena dle nové specifikace. ·
Firmy > záložka “Bilance” > bylo přidáno nové tlačítko “Obraty po měsících”. Na rozdíl od tlačítka “Obraty výpočet”, které zobrazí obraty firem v jednom
řádku pro zadané období a výpočet lze uložit
do tabulky Firem (tlačítkem “Uložení do adresáře”) se při použití “Obraty po měsících” zobrazí seznam
pro danou firmu rozdělený po měsících ve zvoleném období.
Firmu, která Vás zajímá lze odfiltrovat a získat tak seznam
obratů po jednotlivých měsících. |